Analüüs: Venemaa kasutab raudtee-äri Balti riikide mõjutamiseks
Venemaa kasutab oma riiklikku raudtee-ettevõtet ning sellega seotud ärimehi ja firmasid Balti riikide poliitika mõjutamiseks, tõdetakse Leedus koostatud analüüsis.
"Venemaa Raudteid, Transmashholdingut, Maksim Liksutovi ja temaga seotud Transgroup Investi, Andrei Filatovit, tema äripartnerid ettevõttes GlobalTrans ning tema Eesti partnerit Oleg Ossinovskit, Läti oligarhe Ainars Šlesersit, Andris Škelet ja Aivars Lembergsi võib seostada Leedu, Läti ja Eesti isikute võrgustikuga, mille kaudu Kreml saab viia ellu oma strateegilisi ekspansiivseid plaane raudteel ja kogu transpordisektoris," öeldakse Vilniuse poliitilise analüüsi keskuse teaduri Marius Laurinavičiuse ülevaates.
Raporti kohaselt kasutab Venemaa selliste ettevõtete võrgustikku ühest küljest puhvrina, mille kaudu maandada poliitilisi riske piiriülesele kaubandusele, teiseks saab neid kasutada kohalikule eliidile rikastumisvõimaluste pakkumiseks, ühitades nende majandushuvid Vene välispoliitiliste huvide edendamisega ning kolmandaks annab see ka Venemaa enda eliidile, sealhulgas ka valitsusametnikele ja kuritegelike rühmituste liikmetele võimaluse illegaalseks rikastumiseks.
Analüüsis tuuakse välja juhtum Lätis 500 000 eurose pistise andmiselt tabatud Eesti ettevõtja Oleg Ossinovskiga, mis Laurinavičiuse hinnangul näitab Venemaa üles seatud võrgustiku suurust ja võimsust. Kui Läti võimud avastasid 2015. aastal Ossinovski antud pool miljonit eurot Läti raudteega seotud Ugis Magonisele, kes pidi selle eest aitama edendada Ossinovski äri Venemaa Raudteedega, peatas Vene pool sisuliselt raudtee kaubaveod Lätiga, tuues põhjuseks raudtee remondi sellel liinil.
Ossinovski oli tänu oma sidemetele Läti poliitilises eliidis võitmas isegi Läti relvajõududele ostetud Briti soomukite hoolduse lepingut, kuid see blokeeriti Läti eriteenistuste nõudel, tõdetakse analüüsis.
Ülevaates käsitletakse eraldi Venemaa raudteeäri korruptiivset mõju Balti riikidele, võimalikku musta raha pesemist, sidemeid organiseeritud kuritegevusega, katseid mõjutada Balti riikide poliitikat ja raudtee mõju sõjalisele julgeolekule.
Raportis mainitakse ka Venemaa Raudteede endist juhti Vladimir Jakuninit, tema kontakte Keskerakonna ja Tallinna kunagise juhi Edgar Savisaarega ning tuuakse välja, et Eesti Sotsiaaldemokraatliku Erakonna eksjuht Jevgeni Ossinovski on Oleg Ossinovski poeg. Samuti puudutab ülevaade Eesti Raudtee kunagist erastamist 2001. aastal ja selle riigile tagasiostmist 2007. aastal ning Venemaa võimalikku mõjutustegevust selle juures.
Peamiselt Leedule keskenduvas analüüsis tõdetakse, et pärast seda, kui Venemaal on kadumas mõju Balti riikidele energeetika valdkonnas, võib ta asuda pöörama suuremat tähelepanu transpordile, sealhulgas raudteemajandusele. Sellega seoses rõhutatakse president Putini režiimi korruptiivset mõju ja otseseid katseid mõjutada riikide sisepoliitikat. Samuti hoiatatakse kunstliku konkurentsi tekitamise eest raudteesektoris, kui konkurentideks osutuksid ainult Vene-sidemetega ettevõtted. "Turu avamine sellistele ettevõtetele võib viia konkurentsi vähenemiseni mitmesuguste varjatud kokkulepete ja korruptiivsete tehingute kaudu," tõdeb analüüsi autor.
Raportis soovitatakse vähendada Venemaa mõju raudteesktorile, samuti tuleks põhjalikumalt uurida Leedu raudteesektorisse investeerivate ettevõtete võimalikke Vene-sidemeid, selgitada ka teistele Euroopa Liidu riikidele, et Venemaa mõju vastu tegutsemine ei tähenda konkurentsi piiramist ega oma Euroopa partnerite vastast tegevust, vaid sellised sammud on Euroopa ühistes huvides. Samuti peab analüüsi autor vajalikuks senisest enamat luureagentuuride kaasamist ning avalikkuse ja poliitikute harimist valdkonnas.
Toimetaja: Mait Ots