Aas: Helme seisis Euroopas Rail Balticu eest nagu Antanti Läänerinne ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1588587300000 | amCalendar}}
Rail Baltic kunstniku nägemuses.
Rail Baltic kunstniku nägemuses. Autor/allikas: RB Rail

Majandus- ja taristuminister Taavi Aas ütles ERR-ile siseminister Mart Helme väidet Rail Balticu ehituse seisma panekust kommenteerides, et rahandusminister Martin Helme seisis Euroopa Liidus uue perioodi rahajagamisel Rail Balticu eest niisama kindlalt, nagu Antanti Läänerinne.

Aasa sõnul pole Rail Balticu edenemise pärast vaja muretseda, sest ka koalitsioonileping ütleb selgelt, et ühenduse ehitusega minnakse edasi.

Aas märkis, et osa ühiskonnast on alati olnud progressi vastu ning et see on inimlikult arusaadav, muudatused tekitavad ebakindlust ja hirmu.

"Nii lõhkusid ludiidid 18. sajandi Inglismaal aurumasinaid ja tänapäeval näeme 5G mastide hävitamist, kuna need levitavad väidetavalt koroonat. Varmalt kasutavad ühiskonna kartusi ära poliitilised jõud, kes ehitavad kõhedusel põhineva agenda. Inimeste hirmutonte tagant kihutada pole mõistagi konstruktiivne. Aga nii see kord maailmas on."

Majandus- ja taristuminister meenutas, et Rail Balticu eest on seisnud nii Rene Kokk kui ka Martin Helme ise.

"Erinevalt masinatepurustajatest, kes nuiadega kangastelgi katki peksid, pole EKRE Rail Balticut lõhkunud. Vastupidi. Keskkonnaminister Rene Kokk mõtles kaasa, kuidas ühendust Euroopaga ehitada keskkonnasäästlikumalt ja rahandusminister Martin Helme seisis Euroopa Liidus uue perioodi rahajagamisel Rail Balticu eest niisama kindlalt, nagu Antanti Läänerinne."

Aas ütles, et ka koalitsioonileping ütleb selgelt, et Rail Balticu ehitusega minnakse edasi.

"Martin Helme allkirjaga Rail Balticu investeeringute kavas on toodud välja pea 50 konkreetselt uue raudtee ehitusega seotud objekti ja mul on raske uskuda, et ta ei tea rahandusministrina, millele ta allkirja on andnud. Valitsuse ülemus, rahva poolt valitud riigikogu, on ratifitseerinud leppe Läti ja Leeduga, et Rail Baltic valmib," resümeeris Aas.

Martin Helme: Aas eksitab

Rahandusminister Martin Helme teatas esmaspäeval sotsiaalmeedias, et Aasa väide, et Helme kaitseb Rail Balticu (RB) projekti nagu Antant läänerinnet, ei vasta tõele.

"Antud väide on siiski eksitav. Mida ma kaitsen, on võimalikult suur rahastamine EL-i vahenditest Eesti eelarvesse. Ja olen alati seisnud suhtluses nii oma Eesti kui Euroopa kollegidega selle eest, et raha peaks minema mitte RB-le, vaid meie regionaalarengu ning põllumajanduse toetamiseks. Mida ma samuti võin vähimagi südametunnistuspiinata toetada, on RB rahadest tehtavad infrastruktuuriprojektid, mis on kasulikud ja vajalikud meile isegi siis, kui raudteed ennast ei tule kunagi. Näiteks seesama lennujaama trammiliin.
Üldiselt on selliste (üli)suurte projektidega nii, et kui neid täie jõuga kogu aeg ei toeta, siis nad kipuvad ise oma raskuse all kokku vajuma. Seismine nagu Läänerindel võibki olla see, mida vaja," kirjutas Helme.

Siseminister Mart Helme ütles nädalavahetusel Tre raadios, et tegelikkuses Rail Balticu projekt seisab, ja see on suurel määral tänu sellele, et EKRE on selle seisma pannud.

"Tegelikult Rail Baltic ei lähe edasi. Jah, ostetakse maid ja istuvad mingid tüübid ja saavad korralikku palka. Aga tegelikult projekt seisab. Ja see on suurel määral tänu sellele, et me oleme ta seisma pannud," lausus Mart Helme.

Ka EKRE aseesimees, rahandusminister Martin Helme lisas, et kuigi Rail Balticu projekti raha eest on tehtud juba asju, pole raudteest endast veel märkigi.

Ratas: kui rahandusminister Eesti seisukohti kaitseb, pole tema isiklik arvamus tähtis

Peaminister Jüri Ratas ütles esmaspäeva õhtul sotsiaalmeediasse tehtud postituses, et kõik tema valitsuse asjassepuutuvad ministrid töötavad Rail Balticu valmimise nimel nii, nagu koalitsiooni moodustamise ajal kokku lepiti.

"Rail Balticu rahastus ja valmimine on kindlalt Eesti huvides. Kui rahandusminister Euroopa Liidu tulevase pikaajalise eelarve läbirääkimistel neid Eesti positsioone kaitseb, siis polegi selle juures mõnes üksikküsimuses tema enda isiklikud eriarvamused tähtsad," lisas peaminister.

Tema sõnul on Rail Balticu rajamine tähtis nii Eestile, Lätile, Leedule kui ka tervele Euroopa Liidule ning juba kolmapäeval arutab Ratas projekti seisu Läti ja Leedu ametikaaslastega.

Ratase sõnul on Balti riigid leppinud kokku, et jälgivad Rail Balticu edenemist regulaarselt, et see valmiks kindlasti Euroopa Liidu järgmise eelarve raames.

"Samas pean ma oluliseks, et need valitsusliikmed teeksidki päriselt tööd ja pingutaksid eesmärkide nimel, milles me oleme kokku leppinud. Selle asemel, et tuult tallata ja veskitega võidelda ning ühiselt kokkulepitud kohustusi hetke ajel kahtluse alla panna. Nii annavad nad ainult tarbetut lisatööd kõigile oma ametikaaslastele ning paljudele pühendunud inimestele, kes koalitsioonileppe elluviimise ja Eesti parimate huvide nimel iga päev tööd teevad," kirjutas peaminister.

Rail Balticu seis:

- Kõik 213 kilomeetrit raudteed Eestis ja Tallinna ning Pärnu terminalid on projekteerimisel;

- 2017. aastal valmis kesklinna tulevase RB Ülemiste terminali ning Tallinna lennujaamaga ühendav trammitee;

- 2019. aasta maist toimub Saustinõmme viadukti ehitus, et Tallinna ringteed kasutavad autod saaksid üle RB;

- Hange on käimas RB vahetusse lähedusse jäävate kõrgepingeliinide ümbertõstmiseks, leping sõlmitakse 2020. mais-juunis;

- 2020. aasta lõpuks on välja kuulutatud hanked seitsme RB ristumise osas Harju- ja Raplamaal – viis viadukti ning kaks ökodukti. Nt Assaku ja Põrguvälja tee viaduktid, Rapla-Varbola tee maanteeviadukt, Urge ja Laane ökoduktid Raplamaal. Kõigi nende puhul ehitus hiljemalt 2021. aasta kevadel;

- 2021. aastal on kokku kavas alustada 26 RB silla ja viadukti, seitsme ökodukti ning 13 trassidega ristumise ehitusega;

- Samuti alustatakse Vanasadama trammiliini rajamist ning esimesi ehitustöid Pärnu ja Ülemiste reisiterminalides. Trammiliinide rajamine on vajalik, et kiirendada reisijate liikumist RB Ülemiste terminali ja kahe olulise sihtpunkti, Tallinna Vanasadama ning Tallinna lennujaama vahel.

 

Toimetaja: Urmet Kook

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: