Katrin Bats: uus mõtlemine võiks olla ringikujuline
Tarbijad muutsid eriolukorra ajal oma suhtumist väga kiirelt, näiteks hakati kodudes otsima variante, kuidas toit viimase võimaluseni ära realiseerida. Täpselt samamoodi võiksid ka ettevõtjad oma harjumuspärase töömudeli üle vaadata, kirjutab Katrin Bats.
Pole kahtlustki, et alanud on täiesti uus ajajärk. Pea iga päev saab kuulda ja lugeda mitmetest muudatustest, mida isolatsioon, ärilised võimalused ja vähene tarbimine inimestele ja ettevõtjatele kaasa toovad.
Eneselegi tundub hetkel uhkete rõivaste allahindluste infokirjade saamine täiesti kohatu. Milleks mulle uued riided või siis uhked kodumasinad? Ilmselt on paljusid, kes minuga nõustuvad, et väärtushinnangud on oluliselt paigast nihkunud.
Hea meel on tõdeda, et see nihe on jätkusuutlikkust silmas pidades pigem positiivses suunas liikumas. Ehk ongi meil kõigil tarvis üle elada üks keeruline ajajärk, mil ületarbimine jääb muude eluks tegelikult vajaminevate tegevuste kõrval varju.
Uuesti alustades
Kuidas siis ikkagi uuesti alustada? Enamus meist ei ole pidanud täiskasvanuna uuesti kõndima või rääkima õppima. Selline vajadus tekib pigem neil, kes on mõne raske haiguse üle elanud ning seda olukorda ei soovita ju kellelegi.
Küll aga ilmselt aimame, et selline elule uue pilguga vaatamine paneb kogu seni tehtu ümber hindama. Võin ainult ette kujutada, et sellises olukorras mõtled väga hoolega läbi, mida sa tegelikult vajad ning kui vähesega hakkama saaks.
Ilmselt elasime me kõik karantiiniajal ka veidi selle põhimõtte järgi: tellisime e-poest kaubad selliselt, et iga söögikord oleks läbimõeldud ning ei pidanud paljuks ka jääkidest nii mõnegi toidukorra kokku klopsida. Meie mõtlemine muutus ringikujulisemaks. Seeläbi ka säästvamaks.
Jaeketi esindajana võin kinnitada, et tarbijad tegid väga kiirelt endale muutunud eluolu selgeks. Poes käimise rütm muutus jätkusuutlikumaks – oste tehti harvem ja mõistlikumalt. Ära jäid kõik kasutud impulssostud. Siinkohal peab muidugi tõdema ka seda, et muutunud ostukäitumist mõjutas lisaks uus võimaluste tase.
Tarbijad muutsid oma suhtumist väga kiirelt – näiteks hakati kodudes otsima variante, kuidas toit viimase võimaluseni ära realiseerida. Täpselt samamoodi võiksid ka ettevõtjad oma harjumuspärase töömudeli üle vaadata.
Ringmajanduse põhimõtted
Nii tootja oma tööprotsessides kui ka edasimüüja oma nõudmistes saavad kindlasti muuta oma tegevust selliselt, et see vastaks ringmajanduse põhimõtetele. Toidu edasimüüjana mõtleme pidevalt, kuidas toidukadu veelgi enam vähendada. Nii vaatame taas üle oma tellimissüsteemi selle pilguga, kuidas seda muuta veel efektiivsemaks.
Samuti on aeg tõsiselt üle vaadata seni küll sujuvalt toimiv koostöö Toidupangaga. Peab tunnistama, et annetavad praegu vaid pooled Rimi kauplustest. Siinkohal peitub põhjus nii Toidupangas, kel on veel vähe rammu, kui ka meis endis. See on aeg, mil meie suurettevõttena peame otsima lahendusi, et toidu annetamine saaks võimalikuks usaldusväärse partneri kaudu veel rohkematest kauplustest.
Vahel piisab vähesest – olgu selleks siis kogemus või mõni kontakt, et toidu raiskamise vähendamisel abiks olla. Kui see vähenegi aitab mahakantud toidu taas ringiga tuua toidulauale, kus sellest kõige enam puudust tuntakse, siis on seegi võit. Taaskasutuse põhimõte peaks jõudma kõikidesse ettevõtte nurkadesse, tähtsate ja vähemtähtsate otsustajateni. Süsteemsus ja põhimõtte jagamine toob edu.
Hiljuti alustasime Rimi e-poega ning otsustasime juba eos liigsest pakendamisest hoiduda. Eeltöö selle nimel käis kõikide ettevõtte tasanditeni välja. Oleme jõudnud vaid põgusa kuuajalise toimimise tulemusena selleni, et otsime lahendust, kuidas hakata kaubaga väljasaadetud pakendit taaskasutuse eesmärgil tagasi koguma. Ei saa märkimata jätta, et erinevate pakkematerjalide taaskasutusse suunamine toob ettevõttele ka raha sisse. Seega, kestlikult mõeldes teeme ka äri.
Kiirelt muutuvas olukorras pole mõnikord väga kogenud tegijatelgi lootust ellu jääda. Neil, kel kiire reageerimise tulemusena oli õnne ennast siiski vee peal hoida, hakkab nüüd pihta aeg, mil tuleb oma tegemistele tõsiselt otsa vaadata. Tuleb alustada uuesti, miks mitte siis ka paremini.
Viimase all mõtlen seda, et nii nagu inimene peab terviseriski puhul uuesti käima õppides paljustki ebaolulisest loobuma, tuleks ka ettevõtjal mõelda selle kõrval, kuidas oma äri taas üles ehitada, mil moel ta saaks seda teha jätkusuutlikumalt. Seda nii tööandjana, aga ka oma põhitegevustes.
Ringikujuline mõtlemine ja tegutsemine ei ole korraga enam pelgalt trendikas või hipikogukonna isevärki arvamusavaldus. Sellest on saamas vajadus, aga näha võiks selles ka võimalust.
Toimetaja: Kaupo Meiel