Pea iga teine juhiloa soovija põrub lihtsamal sõidueksamil
Alates 1. veebruarist sõidueksamil katsetusi ja manöövreid kokku enam ei loeta, vaid oluline on, et kolm harjutust tuleb sooritada kümne minuti jooksul. Kuigi sõidueksam peaks olema senisest pingevabam ja veidi lihtsam, pole eksamitulemused esialgu märkimisväärselt paranenud.
"See on väga hea reegel, sest võtab pinge maha. Ei pea hakkama mõtlema, et ainult kolm katset on jäänud, tuleb midagi kiiresti teha. Nüüd saad enam-vähem rahulikult ära teha, sest aega on," rääkis teisel katsel juhiloa saanud Daniil "Aktuaalsele kaamerale".
Juuni alguses kukkus ta esimesel eksamil läbi, sest jäi sõites lootma teistele. Noormehe sõnul pani ta liiklusmärki küll tähele, kuid numbreid sellel märgata ei jõudnud. "Eessõitev juht järsku kiirendas ja mina mõtlesin, et tuleb kinni püüda, ületasin kiirust ja oligi kõik," meenutas ta oma esimest eksamit.
Noormehe arvates on eksamil kõige olulisem mitte närvi minna. "Kui veidigi tuleb närv sisse, siis tuleb üks viga, hakkad selle pärast põdema ja siis hakkavadki vead kogunema," rääkis ta.
Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Tarmo Vanamõisa sõnul tuli senist sõidueksamit muuta elulisemaks, sest ajale olid jalgu jäänud nii harjutused kui ka hindamissüsteem. "Julgen öelda, et eksam ei läinud lihtsamaks," sõnas Vanamõisa.
"See, et me andsime inimestele rohkem võimalusi ja vabadust sõidueksami ajal harjutust korrigeerida või sobiv variant valida, töötab. Aga pigem me näeme probleemi, et inimesed ei ole harjunud suurema vabadusega ja vead tulevad ikkagi sisse," tõdes ametnik.
Vanamõisa hinnangul võib oma osa olla selles, et mitte kõik autokoolide õpetajad pole uuendustega kaasa tulnud, kuigi aega nendega kohanemiseks oli.
"Me näeme just parkimise ja harjutuste poole pealt seda, et ikkagi üritatakse seda vana käidud rada sõiduõppes läbi viia, et pargime tagurpidi kahe auto vahele. Sellist loogilist mõtlemist ja loogilisust on täna jäänud sõiduõppes vajaka," oli ta kriitiline.
Kuigi koroonakriisi tõttu tuli eksamitesse pikem vahe sisse, näitab senine kogemus, et kümme minutit on piisav aeg kolme harjutuse tegemiseks. Keskmiselt kulub kolme harjutuse tegemiseks viis-kuus minutit ja 6000 uut tüüpi eksami teinust vaid paarsada jäid ajahätta.
Sõidueksamil tehtavate vigade esiviisik on suuresti jäänud samaks ning jätkuvalt on suurim kirtsunael foorid.
"Kui me võtame 6000 eksamit, siis tuhatkond eksamit on lõppenud mittearvestatud tulemusega, sest sõidetakse üle punase fooritulega, jätkuvalt on probleem eesõiguse andmine, mis tähendab, et vasakpöörde sooritamisel otsesuunas liiklejat ei lasta läbi," tõi Vanamõisa näiteid. Ka ei oska paljud juhiloa soovijad liikluses teistega arvestada, aga ka nende liikluses hakkamasaamine jätab soovida.
Uue süsteemi järgi õppinud alles hakkavad eksamile jõudma ja esialgu eksamitulemused väga palju paranenud pole.
"Esimese korra läbisaamine on täna jäänud 46-50 protsendi tasemele, aga teise ja kolmanda korra sõidueksami tulemused on juba 15-20 protsenti paranenud, mis näitab, et korduseksameid võetakse tõsisemalt," ütles Vanamõisa.
Ideaalis võiks esimesel katsel sõidueksamil läbi saada kaks kolmandikku juhiloa soovijatest. Vanamõisa usub, et lähiajal olukord paraneb, sest eksamile jõuavad need, kes uue süsteemi järgi harjutasid.
Mida suurem on esimesel korral eksami läbinute protsent, seda lühemad oleksid ametniku hinnangul sõidueksami järjekorrad.
Koroonakriisi tõttu tekkinud järjekordade lühendamiseks taotles amet luba teha senisest kümme minutit lühemat eksamit.
"Et sõit oleks 35 minutit ja kogu eksam tund aega. Me palusime seda õigust kuni 180 päevaks. Kõige lihtsam on öelda nii, et me vaatame, mis selle aja jooksul toimub," rääkis Vanamõisa.
Kas eksam võiks olla edaspidi lühem, selgub paari kuu pärast, kui eksamite põhihooaeg on läbi.
Kes aga plaanib oma lähedast juhilubade saamisel sõiduõppel aidata, siis neil soovitab Vanamõisa esmalt autokooli minna.
"Palun minge autokooli, sõitke kas või üks, kaks tundi kaasa, rääkige õpetajaga ja saate teada, mis tänapäeval tegelikult toimub, sest valed sõiduvõtted tulevad eksamil kohe välja," tõdes ametnik.
Toimetaja: Merili Nael