Bensiinihinnad hakkasid Eesti tanklates taas tõusma ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Hinnad tanklates 07.07
Hinnad tanklates 07.07 Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Kütusehinnad Eesti bensiinijaamades asusid taas kerkima, 95-oktaanise bensiini hind tõusis kolme sendi võrra 1,229 euroni. Diislikütus püsib maailmaturu hinna kiuste Baltikumi odavaimal tasemel.

Bensiini hind oli Eesti tanklates alates aprillist languses. Aprilli alguses maksis 95-oktaanise bensiini hind 1,249 eurot, nädal hiljem langes see esmakordselt 1,199 eurole. Maikuus käis hind ka 1,149 euro tasemel.

Diislikütus maksis aprilli alguses veel 1,239 eurot ning 0,999 eurole langes see aprilli lõpus. Madalale hinnale pakkusid tuge nii odav maailmaturu hind kui 1. maist veerandi võrra langenud diislikütuse aktsiisimäär.

Circle K Eesti AS-i mootorikütuste hinnastamisjuhi Indrek Sassi sõnul on bensiini hinnatõusu taga pikalt kestnud sisseostuhindade tõus maailmaturul – võrreldes juuni keskpaigaga on bensiini hind maailmaturul tõusnud 15 ja taastuvkütuse hind 21 protsenti.

"Maailmaturu hinnatõusu põhjuseks on globaalse viiruspandeemia taandumine ning igapäevase elu- ja majandustegevuse juurde naasmine. Lisaks riikide rakendatud toetusmeetmed majanduse taastamiseks, mis omakorda aitab kaasa nafta hinnataseme taastumisele," lisas Sassi.

Alexela juhatuse liikme Alan Vahti sõnul on praeguse kolmesendise hinnatõusu taga kütusehinna kerkimine maailmaturul. Vaht rääkis ERR-ile, et juunikuus oli maailmaturul hind veel praegusest neli senti madalam, tanklad on proovinud hindasid aga võimalikult kaua madalal tasemel hoida ning postihindade tõstmiseni jõuti alles nüüd.

Vaht märkis, et hinnad tanklates jõuavadki maailmaturu liikumistele järele veidi aeglasemas tempos, mida oli näha ka märtsi ja aprilli hinnalanguse pealt.

"Täna oleme vastupidises olukorras, kus maailmaturu hind rühib ülespoole, aga tanklaketid ei tõsta samas tempos. Midagi katki ei ole, pigem ongi siin ajaline vahe sees, kuidas tanklad reageerivad. Tanklad on tagasihoidlikud ja on hoidnud hinda madalamal, kui maailmaturg ette dikteerib," ütles Vaht.

Tarbijatele on aeglane tõus positiivne nähtus. "Hinnatõus ise on selgelt negatiivne, aga kui panna kolm senti hinnatõusu sellesse taustpilti, mis on maailmas toimunud, siis tarbijad võivad väga rahul olla sellega, et tanklates hinnatõus püsib madal," märkis Vaht.

Alexela juhatuse liikme sõnul tähendaks praeguste maailmaturuhindade püsima jäämine, et Eesti tanklates tuleksid hinnad veel ülespoole. Võib aga loota, et maailmaturu hinnad liiguvad taas alla, seda küll tulenevalt koroonaviiruse teise laine mõjudest ja piirangutest.

"Loodame, et hind jääb püsima. Kuigi kütusemüüjate tulemused võiksid rääkida teist keelt. Põhjust hinnatõusuks nagu on," lisas Vaht.

Diislikütuse hind võib mõnda aega veel püsida alla euro

Aprilli viimasest päevast alates on diislikütus maksnud tanklas 0,999 eurot ning see hinnatase püsib tänaseni.

Ka diislikütuse hind maailmaturul on Vahti sõnul tõusnud. "Maailmaturu hinnatõus on olnud täpselt 12 senti käibemaksuta, käibemaksuga koos 14,4 senti liitrist. Tanklakütuse hind on diislikütusel samal tasemel püsinud, ehk tarbija jaoks on see positiivne," sõnas Vaht.

"Alles hiljuti on siin tehtud võrdlusi Läti-Leeduga. Kui muidu märtsis-aprillis olid postihindade võrdluses Eestis hinnad 3-5 senti kõrgemal, siis täna oleme olukorras, kus diislikütuse hind on madalam kui Lätis," märkis Vaht.

Vahti sõnul võib ka diislikütuse hind ühel hetkel maailmaturu hindade baasilt tõusma hakata, kuid Eesti tanklad soovivad ilmselt võimalikult kaua hinna alla euro hoida.

"Hinnad on nii pikalt püsinud, siin on ka psühholoogilisse piiriga tegemist. Üks euro on selline maagiline piir. Eks kõik turuosalised hoiavad tagasi, ei julgeta seda maagilist piiri puutuda. Tarbijatele jällegi positiivne sõnum.

"Kui sisseostuhind pikalt püsib oluliselt kõrgemal, põhjus hinnatõusuks on selgelt olemas. Juhtub see juulis või augustis, väga raske on prognoosida ja spekuleerida," lisas Vaht.

Vahti sõnul hoiab Eestis hinda paigal vaid tanklate vaheline konkurents. "Keegi ei taha esimesena seda sammu teha ja ühel hetkel kui keegi selle teeb on paratamatu, et teised turuosalised lähevad selle sammuga kaasa," märkis ta.

Samas on ka teatud märke, et hinnad maailmaturul võiksid uuesti alla tulla.  "Kõige otsesem põhjus, mis hindu allapoole võiks tuua, on seotud koroonakriisiga. Räägitakse teisest lainest ja nii mitmeski riigis on see teine laine juba alanud," sõnas Vaht. Ta tõi näiteks uued viirusepuhangud Horvaatias ja Tšehhis, mis lisati riikide hulka, kust tulles tuleb jääda eneseisolatsiooni.

"Koroona võib mõjutada nõudluse vähenemist, mis võiks tuua hinnad allapoole. Pigem ütleks nii, et see hoiab hinnatõusu tagasi," ütles Vaht.

Toimetaja: Barbara Oja

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: