Kaubavedajad paluvad valitsuselt diislikütuse aktsiisitõusu peatamist

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Veoautod Reidi teel. Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Valitsus otsustas mullu koroonakriisi tõttu langetada diislikütuse aktsiisi kuni tuleva aasta maikuuni, Eesti kaubavedajad paluvad valitsuselt ja riigikogult, et aktsiis jääks ka edaspidi praegusele tasemele. Vedajate sõnul on välismaiste veoautode läbisõit Eesti maanteedel kasvamas ja kohalik veondussektor on kaotanud märkimisväärse osa oma turuosast välisriikide vedajatele.

Vedajad märgivad pöördumises valitsuse, ministeeriumite ja riigikogu majandus- ja rahanduskomisjoni poole, et Eesti veondussektor on jäänud aasta-aastalt aina väiksemaks. 2019. aastal oli sektor 2015. aastaga võrreldes kaotanud oma kaubakäibest 23,5 protsenti.

Kaubavedajad juhivad tähelepanu, et kui riik langetas mullu keset koroonakriisi diislikütuse aktsiisi, aitas see märgatavalt tõsta maanteetranspordisektori kaubaveomahte ja odavamate sisendhindade tõttu suutsid kohalikud vedajad konkureerida ka välisriikide vedajatega.

Veondussektori esindusorganisatsioonide teatel pole riik soodustanud kohalike vedajate majandustegevust ja seega on arvestatava osa riigi sisevedude ja Eestist lähtuvate kaubavedude turust hõivanud välisvedajad. See on omakorda risk majanduse pikaajalisele arengule ehk lihtsalt öeldes võivad Eesti eksportiva tööstuse ettevõtted jääda liialt sõltuma välisriikide vedajatest.

Vedajad märkisid, et diislikütuse aktsiisi langetamisel jääks Eestisse üle 40 miljoni euro aktsiisimaksu, mille Eesti ettevõtted jätaks muidu välisriikidesse. Kui aktsiis tuleva aasta maist tõuseb, kaoks riigist hulk diislikütuse tankimisest.

Lõppenud aasta kevadel otsustas valitsus keset puhkenud koroonakriisi langetada diislikütuse, gaasi ja elektrienergia aktsiisimäära ajutiselt kuni 2022. aasta aprilli lõpuni. Uus valitsus on lubanud otsustada diislikütuse aktsiisi edasise saatuse üle kevadise riigi eelarvestrateegia arutelu käigus.

Kütuseaktsiisi ajutine langetamine tõi veofirmad Eestisse tankima, aktsiisilaekumine riigikassasse samal ajal aga langes. Näiteks kui 2019. aasta novembris laekus riigile 45,5 miljonit eurot kütuseaktsiisi, siis 2020. aasta novembris vaid 40,3 miljonit eurot.

Toimetaja: Barbara Oja

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: