Lisaks kiirele hinnatõusule võib maailma tabada vedelkütuste puudus

Vedelkütuste hinnatõusule lisab hoogu maailma strateegiliste varude vähenemine. Kuigi oht on, et lisaks kiirele hinnatõusule võib maailma tabada ka vedelkütuste puudus, hindavad asjatundjad seda siiski väikeseks.
Ameerika Ühendriikide strateegiline naftavaru on praegu 519 miljonit barrelit, nii väike ei ole see olnud üle 35 aasta.
Kütuseturu ekspert Alan Vaht ütles ERR-ile, et ka teine globaalselt oluline ehk OECD varu on mahult 10 protsenti alla viimase viie aasta keskmise.
Sellised mahukad varud loodi 1970. aastatel, kui maailma räsis naftakriis koos ulatusliku kütusepuudusega. Varud peaksid olema turvavõrguks selle kriisi kordumise vastu, aga kui kütuse tarbimine ei vähene, ei pruugi nad olla piisavad.
"Murepilved ei ole mitte väiksed ja teadmatus on see, mille põhjal on täna jube keeruline öelda, kas mingisugune kütusekriis võib meid tabada. Ma tahaks loota, et mitte ja need kõrged hinnad toovad tarbimise globaalselt ikka alla," ütles Vaht.
Vaht rõhutas, et toornaftat kütusepaaki tankida ei saa. Kütustel on oma turuloogika ja nende hind võib tõusta ka kiiremini kui nafta hind.
Kõige täbaram on praegu seis bensiiniga ja just Ameerika Ühendriikides.
"Suvine sõiduhooaeg algas just hiljuti – sellel kuul. Laovarud on allapoole viie aasta keskmist taset, nõudlus on kõrgemal viie aasta keskmisest tasemest. Sisuliselt on mindud sõiduhooajale, millal on kõrgtarbimine, tühjade kütusepaakidega," selgitas Vaht.
Siiski kinnitas Vaht, et kuigi varud on kahanenud, on need ikka mahukad.
Lootust annab ka tõik, et Eestis on hakanud kõrged kütusehinnad juba tarbimist oluliselt mõjutama.
Eesti Varude Keskus on hoiule pannud kolme kuu tarbimise jagu diislikütust, bensiini ja lennukikütust.
Keskuse juhatuse liige Priit Enok ütles, et Eestis olevate kütuseladude täitumus on isegi suurem, kui 2021. aastal oli kuu keskmine. "Meie laod on hästi varustatud. Siin ma räägin ka ettevõtjate laoseisudest, sellele täienduseks on veel riigi kütusevaru," lisas ta.
Enok selgitas, et kuigi varusid ei kasutata hinnatõusu leevendamiseks, on eesmärk siiski need käiku lasta enne puudujäägi tekkimist, et seda vältida.
Tegelikku ohtu, et Eesti bensiinijaamades võiks kütus otsa saada, Enoki sõnul pole.
"Turuosalised kinnitavad, et kõik, mis on nende kontrolli all – rääkides nii ladustamisest, maaletoomisest, tarnimisest, logistikast ja müügist – kõiges selles tunnevad nad ennast turvaliselt. Nad andsid selge sõnumi, et ettevõtjad oma ülesandeid täidavad ja on väga võimelised meie turgu varustama," lisas Enok.