Saksamaa tahab koos liitlastega sisepõlemismootorit EL-i keelust päästa
Berliin on vastu ettepanekule keelustada Euroopa Liidus sisepõlemismootor ning selle seisukohaga on liitumas ka teised riigid. Saksamaal on suur autotööstus.
Tšehhi, Saksa ja Itaalia transpordiministrid püüavad koguda kokku mõttekaaslasi päästmaks sisepõlemismootor võimaliku Euroopa Liidu keelu alt, mis peaks 2035. aastaks jõustuma, teatas Politico.
Saksamaa on koos Itaalia, Poola ja Bulgaariaga blokeerinud ettepaneku, mille kohaselt tohiks Euroopa Liidus alates 2035. aastast müüa vaid selliseid autosid ja kaubikuid, mis ei tekita süsinikheiteid. See tähendab sisuliselt sisepõlemismootorite keelustamist. 2030. aastaks on seatud heite vähendamise vahe-eesmärgid, mis on sõiduautode puhul 55 protsenti ja kaubikute puhul 50 protsenti 2021. aasta tasemest.
Berliin tahab, et Euroopa Komisjon paneks lauale ka võimaluse, mis võimaldaks edaspidi kasutada ka sünteetilisi kütuseid, mida nimetatakse ka e-kütusteks. Samas on Saksamaa vastuseis tekitanud laiema arutelu sisepõlemismootorite keelu mõistlikkuse üle.
Euroopa Liidu liikmesriikide transpordiministrid arutavad ühise positsiooni kujundamist emisioonide ja saaste osas Euro 7 standardite ettepaneku raames ning seal arutatakse tõenäoliselt ka 2035. aastal jõustuma pidanud keelu teemat.
Ühe Saksa valitsusametniku sõnul püütakse enne seda kohtumist jõuda ühisele seisukohale Saksamaa, Tšehhi ja Itaalia vahel. Kohtumisele on kutsutud ka Prantsuse, Hispaania, Poola, Ungari, Slovakkia, Portugali, Rumeenia, Sloveenia ja Soome ministrid. Kõik need riigid on moel või teisel väljendanud skepsist sisepõlemismootorite keelus suhtes.
Tšehhi transpordiminister Martin Kupka teatas ka avalikult, et Tšehhi ei toeta sisepõlemismootorite keeldu 2035. aastaks.
We will not support the limitation of combustion engines after 2035, unless there will be a clear and binding exemption for synthetic fuels. This condition was negotiated during the Czech presidency. It is crucial for us as well as for other Member States. (2/8)
— Martin Kupka (@makupka) March 3, 2023
Sisepõlemismootorite keeldu pooldavad samas Madalmaad, Rootsi, Belgia, Taani, Luksemburg, Austria ja Iirimaa. Politico juhtis tähelepanu, et Saksamaa viimase hetke vastuseis on tavatu ning tuleneb poliitilisest pingest Saksa valitsuse sees, kus keelule on vastu Saksa majandusliberaalsed vabad demokraadid (FDP). Samuti Saksamaa valitsuskoalitsiooni kuuluvad rohelised sellist e-kütuste erandit ei taha. Saksamaal asuvad ka mitmed suured autotootjad.
Saksamaa kantsler Olaf Scholz kinnitas ka esmaspäeval uuesti, et jätkab sisepõlemismootorite keelu pidurdamist.
Esimese moodsa põlemismootori ehk Otto mootori ehitas Saksamaal 1876. aastal Nicolaus Otto.
Toimetaja: Allan Aksiim
Allikas: Politico