Gaasijuhtme lekke läheduses viibinud Vene laeva omanik andis meediale selgitusi
Eesti ja Soome vahelise gaasitoru purunemise asukoha lähedal viibinud Vene kaubalaeva omaniku esindaja ütles intervjuus Soome ajakirjanikele, et laev oli piirkonnas ankrus kehva ilma tõttu.
Laevaliiklust jälgiv Marine Traffic tuvastas, et Vene alus SVG Flot viibis gaasijuhtme purunemise asukoha lähedal reede õhtust kuni pühapäeva õhtuni. Ööl vastu pühapäeva hakkas merepõhjas lekkima Eesti ja Soome vaheline gaasitoru Balticconnector.
Soome väljaanne Helsingin Sanomat võttis ühendust SVG Floti omaniku, Venemaa ettevõtte Baltic Fuel Companyga. Selle kommertsosakonna juhataja Mihhail Kassatkin ütles HS-ile, et laeva viibimine piirkonnas kahe ööpäeva jooksul oli seotud ainult ilmastikuoludega.
Kassatkini sõnul oli SVG Flot ankurdatud varjulises kohas, et oodata halva ilma möödumist.
"Kui vaadata ilmaandmeid, siis puhus tuul 25-30 meetrit sekundis. Lained olid kuni kolm meetrit kõrged," toob ta välja.
"Laev oli seal paar päeva ja jätkas seejärel liikumist," ütles Kassatkin.
Samuti toob Kassatkin välja, et tegemist on üle 40 aasta vana laevaga.
Baltic Fuel Company sõnul on see suurim tankeriteenuseid pakkuv ettevõte Peterburi ja Leningradi oblastis.
Soome merekapten peab seletust usutavaks
Merekapten ja atmosfääriteaduste doktorant Mikko Heikkilä peab seletust usutavaks.
Tema sõnul on tavaline, et laevad jäävad raske ilmaga merele ootama ilma paranemist.
"Nädalavahetusel puhus tuul põhjakaarest, mistõttu oli Soome lahe põhjaosa üsna varjuline. Aga kui sa lähed sealt Läänemere põhibasseini, siis tekivad kõvad lained."
Toru kahjustusi võis põhjustada ka ankur
Norra seismoloogiline keskus Norsar tuvastas ööl vastu pühapäeva Balticconnectori juures võimaliku plahvatuse. Värin tuvastati kell 1.20.
Norra seismoloogiline keskus NORSAR teatas kolmapäeval, et gaasitoru lähedal tuvastatud tõenäolise plahvatuse tekitamiseks oleks piisanud veidi alla saja kilogrammi TNT-st (trinitrotoluool ehk trotüül).
Norsar teatas, et registreeritud seismoloogilist olukorda ei põhjustanud maavärin. Norsar teatas, et värina võis põhjustada ka ankru löök vastu gaasitoru.
Mereväe ülem kommodoor Jüri Saska ütles teisipäeval intervjuus ERR-ile, et Balticconnectori kahjustusi vaadates tundub, justkui oleks keegi või miski toru külje pealt rebinud.
Balticconnectori merealuse osa pikkus Paldiskist Eestis kuni Inkooni Soomes on 77 kilomeetrit. Balticconnector alustas tööd 2020. aasta alguses.
Tegemist on vana Nõukogude Liidus ehitatud laevaga
Nii nafta kui ka maagi transportimiseks sobiva SVG Floti pikkus on ligikaudu 119 meetrit ja laius üle 13 meetri. Kaubalaeva kandevõime on üle 3300 tonni.
1981. aastal valminud laev ehitati Nõukogude Liidus Permis Kama laevatehases. Tankeri kodusadam on Peterburi.
Varem jõudis laev jõudis uudistesse 2022. aasta veebruaris, kui Venemaa teatas, et Ukraina raketid tabasid Aasovi merel kahte kaubalaeva.
Vene uudisteagentuur TASS teatas toimunust 24. veebruaril 2022 ehk samal päeval, kui Venemaa alustas oma täiemahulist sissetungi Ukrainasse.
Venemaa teate kohaselt oli naftat vedanud SVG Flot teine rünnakus kannatada saanud laev. Väidetavalt puhkes pardal tulekahju ja üks meeskonnaliige sai toona vigastada.
Toimetaja: Karl Kivil
Allikas: HS