Simson: Saaremaa silla rajamist takistab enim oht keskkonnale
Majandusminister Kadri Simson ütles ettevõtjate idee kohta alustada juba 2020. aastal Saaremaa silla ehitamist, et suurim takistus on keskkonnateema, sest tegu on Natura 2000 alaga.
Ettevõtja Raivo Hein ja Amserv grupi juhatuse esimees Raivo Kütt on tulnud välja ideega, et Suurele väinale võiks alustada silla ehitamist juba 2020. aastal ja kapital võiks tulla ettevõtjatelt, pensionifondidest ja pangalaenudest.
Simson ütles Vikerraadio saates "Uudis+", et ükski parvlaev ega lennuk ei saa anda sellist mugavust nagu sild. Suurimaks takistuseks Saaremaa püsiühenduse puhul on tema sõnul olnud keskkonnateemad, mis on väga komplitseeritud, sest tegu on Natura 2000 alaga.
"Kuigi maakonnad on teinud omaltpoolt maakonnaplaneeringutes märkmed, kus püsiühendus maismaale ulatuda võiks, vajaks see kindlasti ka täiendavat riigi eriplaneeringut," selgitas Simson.
Ta lisas, et kui ettevõtjad ootavad riigilt vastutulekut selles osas, et eirataks keskkonnanõudeid, on see keeruline. Kui aga vastutulek peaks olema tasuvuse osas, on riigi poolt kindlasti mõistlik vastu tulla ja kui sild ühel päeval olemas on, konkureerivat parvlaevaühendust enam mitte pidada.
"Kui ettevõtjad usuvad, et nad saavad 500 miljonit tasuvaks 20 aastaga, siis mulle endale tundub, püüdes neid arvutusi teha, et esimene eeldus peaks neil olema, et senise Saaremaa ja mandri vahel üle veetava 700 000 auto kohta aastas tiheneb liiklus kaks-kolm korda, aga teisalt nad tõenäoliselt eeldavad ka, et dotatsioon, mis praegu riigi poolt läheb saarte parvlaevaühenduse doteerimiseks, läheb edaspidi sillale," tõi minister välja.
Ta kinnitas, et on dotatsiooni ülemineku üle valmis arutlema ja tegelikult majandusministeeriumi poolt projektile erilisi takistusi ei näe. Küll aga on probleemiks keskkonnaküsimused.
"Dotatsioon saarte parvlaeva- ja lennuühendusele on ju tingitud sellest, et me peame tagama saarlastele mõistliku ühenduse mandriga /.../ Kui seda saab tagada sillaga, siis konkureerivat ja doteeritud parvlaevaühendust pole loomulikult mõistlik kõrval pidada. Hiiumaa puhul kindlasti parvlaevaühendused jäävad ja lennuk tõenäoliselt ei saa asendatud ka silla poolt," lisas Simson.
Keskkonnauuringuid ja keskkonnamõju strateegilisi hindamisi on Saaremaa silla osas varem tehtud ning majandusminister tõdes, et see ongi seni takistanud asjaga edasi minna - Natura 2000 ala võib keskkonnaekspertide hinnangul tegevustega kahjustada ainult siis, kui puuduvad alternatiivid. Praegu on parvlaevaliiklus aga palju keskkonda hoidvam alternatiiv kui silla ehitamine.
Ülejärgmisel nädalal kohtub Simson peaminister Jüri Ratase juures silda ehitada soovivate ettevõtjatega ja siis saab tema sõnul selgemaks, mida ärimehed riigilt täpsemalt ootavad.
Toimetaja: Karin Koppel