Pärnumaa teedeehituseks tuuakse tuhandeid tonne lubjakivi Ida-Virumaalt
Eesti Energia tarnib Ida-Virumaalt Pärnusse tuhandeid tonne lubjakivi, mis jääb üle põlevkivi kaevandamisel ja mida kasutatakse teede ehituses. Tulevikus peetakse silmas ka Rail Balticut, sest siis ei peaks Pärnu- ja Raplamaal nii palju uusi paekivikarjääre avama. Praegu on Rail Balticu ootel ligi 40 karjääri.
Eesti Energial tekib põlevkivi kaevandamise kõrvalsaadusena aastas ligi viis miljonit tonni lubjakivi. Enamik sellest kasutust ei leia ja kuhjatakse sealsamas mägedesse, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Sel aastal tarnib firma koostöös EVR Cargoga Pärnu Graniidikeskusele 100 000 tonni lubjakivi. Rongis on 45 vagunit, korraga tuleb kohale üle 3000 tonni. Kui sama kogus vedada maanteel, oleks see 120 veokikoormat.
"Pärnu piirkonnas ja Edela-Eestis on hästi suur vajadus paekivi ja paekivikillustiku järele. Me oleme vastava turu-uuringu teinud ja kaasanud siia ka oma logisitkapartnereid," rääkis Eesti Energia projektidirektor Andres Vainola.
"See on siis täna ehe näide ühest majanduslikust tehingust Pärnumaal ja me oleme teinud kokkulepped, et me veel sellel suvel veame ära circa 100 000 tonni lubjakivi," lisas ta.
Vainola ütles, et praegu suudavad nad viiest miljonist tonnist lubjakivist leida kasutust umbes poolteisele miljonile tonnile.
Rail Balticut silmas pidades on firma ambitsioon palju suurem ning Pärnu- ja Raplamaal poleks vaja nii palju uusi paekivikarjääre avada.
"Me usume, et on majanduslikult kasulik tuua seda raudteetranspordiga sealt tööstuspiirkonnast Ida-Virumaalt, kus seda on. Ma usun, et turg paneb selle asja paika ja tõepoolest jääb palju karjääre ka avamata," ütles Vainola.
Lubjakivikillustiku ostab Eesti Energialt ära Graniidikeskus. Aga firma pole pelgalt edasimüüja.
"Nii lihtne äri see ei ole. Me kindlasti peame seda materjali väärindama. Väärindamine tähendab, et sõltuvalt teedeehtusobjektist on vajalik selle materjali eelnev purustamine ja fraktsioneerimine," selgitas Graniidikeskuse juhataja Marek Leemet.
Ta ütles, et Eesti Energia pakutava paekivi hind on firmale vastuvõetav. Seda aga, missuguse purustusastmega killustikku vajab Rail Baltic, ei tea veel keegi.
Toimetaja: Merili Nael