Ettevõtja Nordicast: parem ühendatus on tähtsam kui suur kasum
Eesti riiklik lennufirma Nordica on viimasel ajal teatanud hulga lennuliinide sulgemisest. Ettevõtja, Viimsi volikogu esimehe Taavi Kotka hinnangul on lennufirma puhul tähtsam parem ühendatus kui suur kasum.
Taavi Kotka rääkis "Ringvaatele", et tema lendab ettevõtjana aastas rohkem kui 100 korda ning Tallinn ei ole väga halvasti maailmaga ühendatud. Samas opereerib Nordica praegu rohkemate lennukitega välismaal allhanke korras kui on otselende Tallinnast.
Kotka sõnul ei saa Nordicalt nõuda korraga nii kasumit kui võimalikult palju otselende.
"Need kaks asja ei käi kokku. Me peame ikkagi otsima balanssi ja otsustama ühiskonnana ära, kas me tahame, et meie rahvuslik lennufirma oleks ülikasumlik või tahame saada võimalikult palju otselende. Mina ütlen ettevõtjana, kui välismaalastega palju suhtlejana ausalt, et see on kindlasti ala, kus me võiksime taluda väikest kahjumit ehk parem ühendatus on olulisem kui see, et Nordica teeniks suurt kasumit," rääkis ta.
"Kui me täna maksame oma raudtee- ja bussitranspordile peale, siis minu meelest ei oleks midagi halba, kui me maksaksime ka lennutranspordile peale," lisas ta.
Vastates küsimusele, kas siis ei või Euroopa Komisjon taas hakata uurima riigiabi küsimust, ütles Kotka, et riigiabi kõrval on teisi võimalusi.
"Eks siin peab kaval olema. Kokkuvõttes siin on erinevad meetodid, et ei pea lihtsalt tampima lennufirmasse raha. Samas kui vaatame, mida SAS teeb täna või AirBaltic tegi, siis paindlikke võimalusi on. SAS ei ole ammu enam kasumit näinud või üldse positiivse poole peal kümned aastad olnud. Ka AirBaltic, võtted, mida kasutati, on märgatavalt suuremates summades kui see, mida kunagi Estonian Airi pandi," selgitas ettevõtja.
"Tuleb olla nutikas, aga sõnum on väga selge - Tallinn peab olema hästi ühendatud, meiega ei tohi minna nii nagu Leeduga läks, kes on kolm korda suurem ühiskond, aga kust lendab välja sama palju lennukeid kui meie juurest," lisas ta.
Saarpuu sõnul pole ohtu, et Nordica tegevuse lõpetaks
Nordica juhatuse esimees Hannes Saarpuu kommenteeris "Ringvaates", et riigi ja makrotasandil vaadatuna võib kindlasti öelda, et mida rohkem otseühendusi Tallinnast, seda konkurentsivõimelisem on Eesti majandus ja ärikeskkond. Samuti, mida rohkem lende ja mida odavamad lennuhinnad, seda parem turismile.
Teine tasand on ettevõtte enda tasand. "Nordica, hoolimata sellest, et ta kuulub täna 100-protsendiliselt Eesti riigile, on siiski äriettevõte nagu iga teine. Minu ülesanne on tagada, et ettevõte on jätkusuutlik," ütles ta.
Saarpuu lisas, et ettevõtte juhina lähtub tema omaniku ootustest. Saarpuu sõnul on ettevõtte soov olla järgmisel aastal kasumis.
"Ma olen olnud tänaseks päevaks Nordica juht neli kuud. Kui mina Nordica juhiks sain, siis mitte läbi pika konkursi, esitades seal lennukaid ideid, vaid seetõttu, et ettevõte oli sattunud üksjagu keerukasse olukorda ja oli vaja värskeid mõtlemist, kuidas liikuda edasi. Selle nelja kuu jooksul oleme teinud väga tõsist mõttetööd selles osas, kuidas me oma tegevusplaane peaksime muutma selleks, et oleksime järgmine aasta, jah, kasumis ja et Nordica oleks pikaajaliselt jätkusuutlik. Ainult nii saame täita seda strateegilist missiooni, et tagada, et Eestist on alati lennuühendus alati olemas," rääkis Saarpuu.
Ta tõdes, et kui Nordica kulud on pidevalt suuremad kui tulud, siis ei suuda ettevõte pikaajaliselt ka Eesti ühiskonnale väärtust luua.
Tema sõnul on praegu Euroopas lennunduses buum ja Nordica ei suuda kõigil liinidel konkurentsis olla.
"Tänases olukorras, kus Tallinnas, Euroopas on väga suur kasv lennunduses, on mingis mõttes buum ja kui tulevad aina uued lennufirmad lendama siit 200-kohaliste lennukitega, siis meie lennukipark täna, võibki öelda, on Tallinna tingimustes võib-olla ebaoptimaalne või me ei suuda püsida kõikidel liinidel konkurentsis," ütles ta.
Uute otseliinide avamise uudis võib Saarpuu sõnul tulla juba järgmisel aastal.
"Kui vaatame natuke ajas tagasi, siis eelmisel aastal olime optimistlikud talvel ja avasime Tallinnast mitu lennuliini. Tänaseks oleme jõudnud sellisesse seisu, kus peame järgmise aasta kontekstis neid plaane korrigeerima. Jälgime arenguid pidevalt, kui näeme võimalusi kuskil kasumlikult hakata lendama, siis seda kohe teeme," rääkis ta.
Seda ohtu, et Nordica peaks lõplikult tegevuse lõpetama, Saarpuu kinnitusel ei ole.
Toimetaja: Merili Nael