Jõulupühade lähenemine toob kiirlaenufirmadele taotluste saju

Jõulude lähenedes täituvad poed kingiostjatega, kuid sageli ei ole inimeste soovid ja rahakoti sisu vastavuses - seda näitab kiirlaenufirmadele pühade ajal laekuvate laenutaotluste suur hulk.
SMS Laenu kaubamärgi alt kiirlaene pakkuva Creditstar Estonia AS-i Eesti mänedžer Tanel Lassik ütles ERR-ile, et nii nagu tarbimine tervikuna, on ka kiirlaenud hooajaline nähtus.
"Seda võib võrrelda isegi kaubanduskeskustest ostmise sesoonsusega. Ostmine läheb ikka üles, kui on mingid sündmused või perioodid ja inimestel tekib vajadus rohkem raha võtta. Aga see ei tähenda tingimata, et nad rohkem raha ka saavad," ütles ta.
Lassik selgitas, et kui võrrelda seda, kui palju on taotlejaid ja kui paljudele neist tegelikult raha väljastatakse, siis ehkki ka viimaste arvus on hooajalisust näha, pole see taotluste arvu kasvuga proportsionaalselt võrreldav.
"Ehk kui taotluste arv kasvab näiteks 50 protsenti, siis väljastamine ei kasva samuti 50 protsenti," tõdes ta. "Väga palju on neil perioodidel nii-öelda kalamehi, kes üritavad laenu võtta, aga tulenevalt vastutustundlikust laenu andmisest ei saa kõikidele anda. Kas pole piisavalt sissetulekut, on kulutused juba liiga suured või muu selline," sõnas ta.
Lisaks jõuludele tõi Lassik teiste laenamise kõrgaegadena välja jaanipäeva, puhkuste aja, kevadise koolilõpetamiste hooaja.
Credit24 kiirlaenude taga oleva IPF Digital Estonia OÜ tegevjuht Mihkel Karu märkis, et laenusoovijate laineid tuleb aastas ette kolm-neli korda - lisaks jõulueelsele ajale ka märtsikuus, kui inimesed teevad kevadisi kulutusi, mais-juunis, kui minnakse suvepuhkusele, ning septembris. Taotluste kasvuks nimetas ta umbes 10-15 protsenti võrreldes sesoonse põhjaga nagu oktoober.
Karu rõhutas samuti, et paljud taotlused jäävad rahuldamata ning tõi välja, et jõuluajal on selliseid taotlusi protsentuaalselt keskmisest rohkem.
"Pigem tekib hooajati juurde kehvema seisukorraga taotlejaid," sõnas ta.
Ka BB Finance OÜ juhatuse liige Urmo Kokmann kinnitas, et aasta lõpus tarbimislaenude taotluste arv kasvab. Raha24 kaubamärgiga laenu pakkuva ettevõtte pikaajaline statistika näitab, et võrreldes suvekuudega sõlmitakse enne aastalõppu keskmiselt 12 protsenti rohkem tarbimislaenu lepinguid.
Valdavalt kulub tarbimislaen Kokmanni sõnul puhkuse rahastamiseks, kergematele remonditöödele või suurematele kinkidele.
"Ka suvine Faktum-Ariko uuring näitas, et 79 protsenti inimestest peab kõige kulukamaks pühaks just jõule ning seda finantskoormust tasandavad inimesed väiksemate summadega," lausus ta.
Majanduskasv kasvatab ka inimeste soove
Praegune kiire majanduskasv ei tähenda Karu sõnul, et inimesed laenu ei vajaks, vastupidi - kui majandusel on head päevad, kaasneb sellega suurem kindlustunne ja optimism tuleviku osas ning huvi kiirlaenude vastu on suur.
SMS Laene esindav Lassik oli samuti seda meelt, et majanduskasv on inimesed julgemaks muutnud ja laenata tahetakse rohkem. Nii tema kui Karu rõhutasid aga, et krediidivõimelisust hindavad nad siiski aasta ringi samadel põhimõtetel ja annavad laenu vaid neile, kelle puhul usuvad, et nad end lõhki ei laena.
Lassik tõi jõuluajale vastandliku perioodina välja jaanuari lõpu ja veebruari. Nii nagu kaubanduses, on see periood rahulikum ka kiirlaenuäris.
Siiski ei ole kõigi kiirlaenupakkujate kogemus ühesugune. Jevgeni Kotška Mogo OÜ-st, mille tööpõhimõte on selline, et kliendid saavad laenu sõiduki tagatisel, ei ole jõulueelset taotluste kasvu täheldanud.
"Ei ole mingit vahet," ütles ta kommentaariks selle kohta, kas hooajalisus laenutaotluste arvu mõjutab. "Autot ostetakse suvel ja meie äri selle trendi alla ei lähe."
BB Finance'i mullune kõive oli 5,2 miljonit eurot ja puhaskasum ligi 1,8 miljonit. Creditstar Estonia käive ulatus 10,3 miljoni euroni ja kasum oli 1,6 miljonit eurot. IPF Digital Estonia teenis aga 11,2 miljoni euro suuruse käibe juures ligi 2,2 miljonit eurot kasumit.
Toimetaja: Karin Koppel