Diiselmootoriga uute väikeautode müük hääbub ({{commentsTotal}})

{{1547043240000 | amCalendar}}
Foto: Siim Lõvi /ERR

Väikeste diiselsõiduautode tootmine kahaneb ning neid ka ostetakse üha vähem, kuid kindlasti ei kao diiselmootoriga sõidukid ära, sest maasturite ja kaubikute puhul alternatiiv puudub, ütles automüüjate liidu tegevjuht Arno Sillat.

Soomes langes mullu märgatavalt diiselmootoriga autode müük. Ka Eestis, kus muidu moodustab diiselautode müük sõiduautodest umbes kolmandiku, kukkus see detsembris neljandikule. Sillat ütles "Aktuaalsele kaamerale", et tegu pole kestva trendiga ja diiselautod ei hakka Soome või Eesti linnapildist päris ära kaduma.

"See vähenemine on eelkõige tingitud väikeste diiselsõiduautode tootmise vähenemisest. Selleks, et diiselsõiduk vastaks tänapäeva rangetele normidele /.../ peab ta olema tehnoloogiliselt väga kõrgel tasemel ja väga keeruliste puhastusseadmetega varustatud ja need on kallid," selgitas Sillat "Aktuaalsele kaamerale".

Sillati sõnul moodustavad puhastusseadmed väikese auto hinnast küllalt olulise osa, mistõttu on diiselsõidukid üsna kallid ning samas tuleb selleks, et väiksem kütusekulu end ära tasuks, sõita sadu tuhandeid kilomeetreid. Seetõttu on paljud tootjad selles segmendis tootmise ära lõpetanud.

"Sellest segmendist diisel kaob ära ja see on kõige mahukam segment müügi osas. Kui me vaatame maastureid, siis diisel ei ole kuhugi kadunud ja ei kao ka lähiaastatel, kaubikutega on täpselt sama teema. Täna puudub mõistlik alternatiiv," lausus AMTEL-i tegevjuht.

Ta lisas, et väikestes klassides diisel vähehaaval hääbub. Keskklassis ja ka maasturite puhul prognoosis Sillat tänavu elektriautode suurt lisandumist, sest 2021. aastaks peavad tootjad juba rangeid CO2 norme täitma.

"Kõige jämedamalt paneb liikumise paika EL-i suund elektri suunas. Paljud riigid on vastu võtnud otsuse, et alates aastast x uusi sisepõlemismootoriga sõiduautosid enam ei registreerita," lausus Sillat. "Täna pole olemas selliseid autosid, mis võtaksid üle kogu turu. /.../ Poliitikud on välja käinud veksli, mille keegi teine peab paarikümne aasta pärast lunastama."

Samas peab AMTEL-i juht vajalikuks võitlust vanade diislitega, millest on kujunemas Eesti ja Ida-Euroopa probleem.

"Lääne-Euroopa vanad diislid upuvad ju siia kokku. Peaks mõtlema, kuidas seda voogu piirata, sest kasutatud autode sissetoomises prevaleerib diisel," tõdes ta.

Möödunud aastal osteti Eestis ligi 25 400 uut sõiduautot, mida oli 3,6 protsenti rohkem kui 2017. aastal. Selleks aastaks AMTEL suurt tõusu ei prognoosi.

Kõige populaarsem oli mullu automarkidest Toyota, mida müüdi eelmisel aastal 4100 sõiduautot. Samas loobus Toyota juba maikuus diiselmootoritega sõiduautode müügist.

"Toyotal ei ole sõiduautode osas diiselmootor kunagi olnud väga suur hitt. Tegelikult enne oli peamiselt bensiin ja nüüd on läinud rohkem hübriidi peale. Ma ei ütle, et meil siin mingi suurem kaotus on sisse tulnud," rääkis Amserv Auto juht Margus Nõmmik.

Keskkonnaministeeriumi välisõhu- ja kiirgusosakonna peaspetsialist Heiko Heitur ütles, et praegu ei ole valitsusel otsest eesmärki diiselautode kasutamise keelustamiseks.

"Kindlasti on meie huvi, et Eesti teedel liiguks rohkem keskkonnasõbralikumaid sõidukeid, millega on meil võmalik täita nii kliima- kui ka välisõhusaasetainete eesmäkre aastaks 2030," lisas ta.

Toimetaja: Karin Koppel, Merili Nael



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: