Tallinna vastukäiv info Rävala läbimurde osas teeb asumi elanikud ärevaks ({{commentsTotal}})

Rävala puiestee.
Rävala puiestee. Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Tallinna linn on andnud vastukäivaid signaale Rävala puiestee läbimurde ehitamise osas ning Tatari asumi elanikud muretsevad seetõttu, et linn kavatseb plaani ilma laiema aruteluta läbi suruda. Kesklinna vanem Vladimir Svet kinnitab aga, et asja pole ära otsustatud ja kui tänavale ka pikendus tuleb, pole kindlasti tegu suure magistraaliga.

Tatari asumi elanikud pole ametlikku seltsi moodustanud, kuid suhtlevad aktiivselt sotsiaalmeediasse loodud grupis. Läbimurde teema tõstatus nende jaoks mullu septembris, kui linnavõimu välja antavas lehes Pealinn ilmus uudis, et linn hakkab rajama Rävala puiestee läbimurret.

Toona ilmunud artikli kohaselt hakkavad trammid liikuma Tartu maantee ja Pärnu maantee vahel ka mööda Rävala puiesteed ja soodsa arengu korral võib tänavu alata planeerimine.

Tatari asumi elanike eestkõneleja Madle Lippus ütles ERR-ile, et kui ta üritas välja uurida, millistel dokumentidel need väited põhinevad, selgus, et tegu on kirjaga, mille linnapea Taavi Aas on saatnud teavitamiseks Rävala puiesteega piirnevate ettevõtete juhtidele. 

Selles kirjas ütles Aas, et kuna linna liikluskoormus on muutunud ning Rail Balticu projektist rahastatakse sadamat lennujaamaga ühendava trammiliini kavandamist, on linn asunud ümber korraldama ka ühistransporti, sealhulgas kesklinna läbivat trammivõrku. "Tulenevalt sellest on otsustatud kavandada Rävala puiesteele Pärnu maanteed Tartu maanteega ühendav trammitee," seisis Aasa teates.

Detsembris saatis Tallinna kesklinna valitsus laiali pressiteate, et Rävala puiestee läbimurdelt lammutatakse esimesed hooned. "Seega tuleb lähemale ka päev, mil Rävala puiesteelt saab sõita otse Pärnu maanteele," sõnas selles teates kesklinna vanem Vladimir Svet.

Hooned on praeguseks lammutatud, kuid samas on Svet Tatari asumi sotsiaalmeediagrupis korduvalt rõhutanud, et Tallinna linnavalitsus ei ole veel otsust teinud, kas ja mis kujul Rävala puiestee läbimurre tuleb.

Elanikud kogusid allkirju, et läbimurde rajamine peatataks

Madle Lippus märkis, et ühelt poolt öeldakse, et midagi pole otsustatud ja alles mõeldakse, teisalt räägib linn enda meediakanalites aktiivselt läbimurde tulekust, saadab välja sellest kõneleva pressiteate ja võtab trassilt maju maha.

"Kui rääkida kaasamise heast tavast, siis seda tulekski teha selliste protsesside väljatöötamise staadiumis," lausus Lippus.

Tema sõnul ei ole elanikud läbimurde rajamise vastu, kuid tahavad, et Tallinn koostaks kõigepealt hädavajalikud arengudokumendid ning teeksid ka nende jaoks vajalikud alusuuringud. Elanike esindaja rõhutas, et tegu pole "mitte minu tagaaias" algatusega, vaid nad tahavad juhtida tähelepanu kõrvaldamist vajavatele puudustele kesklinna terviklikumaks arenguks.

Esmaspäeval saatsid asumi elanikud läbimurde asjus Tallinnale ka pöördumise, mille allkirjastas 119 elanikku, kaks korteriühistut ja kaks piirkonnas tegutsevat ettevõtet. Pöördumises avaldavad nad muret plaanitava läbimurde ja selle mõjude pärast.

"Teeme ettepaneku peatada Rävala puiestee läbimurde kavandamine, kuni Tallinna piirkonna säästva linnaliikuvuse kava ja vajalike liikuvusuuringute valmimise ning kesklinna üldplaneeringu kehtestamiseni," teatasid elanikud.

Allakirjutanud tõid välja, et Tatari asumis on valdavalt kortermajad ning enamik hoonestusest on väärtuslik - alale jääb mitmeid mälestiseks tunnistatud hooneid, kuid samal ajal on see roheline oaas tiheda liiklusega Pärnu maantee ja Liivalaia tänava vahel.

"See otsus peab olema kuidagi põhjendatud, et meil on vaja tekitada selline läbimurre, sest sellega me lahendame mingit konkreetset probleemi," selgitas Lippus, kelle sõnul praegu selline arusaam puudub.

Ta lisas, et pöördumisega tahetakse saavutada, et linn astuks nendega dialoogi, sest Tatari asumile tähendaks läbimurre väga olulist ruumilist muutust. Praegu on see väike ja kompaktne, aga Rävala puiestee läbimurde rajamisel tõmmataks asumi keskelt läbi tee, mis on laiem kui Pärnu maantee Kosmose kino juures.

"Kuigi räägitakse 1+1 sõiduteest ja trammiteest, siis kvaliteetse tänavaruumi loomiseks on tänavale vaja veel elemente nagu piisava laiusega kõnnitee, haljastus, sõiduteest turvaliselt eraldatud rattatee," loetles Lippus, kelle sõnul saab niisugusel juhul tänava laiuseks aukartust äratav 26 meetrit.

"Kuna tegelikult peaks kesklinnas ka linna arengudokumentide järgi olema eelistatud liikumisviis kergliiklus, jala käimine või ühistransport, siis meie hirm on, et sinna tahetakse sisse lõigata järjekordne magistraal," lisas ta.

Kohalike elanike esindaja tõi näite, et viie aasta eest tehtud Pärnu maantee rekonstrueerimine Liivalaia tänavast kuni Vabaduse väljakuni tähendas sisuliselt ala üle asfalteerimist, kus linnaruumiliselt kvaliteedimuutust ei toimunud. Ei lisandunud haljastust ega eraldatud jalgrattateid.

Svet: suurt magistraali ei tule

Svet rääkis ERR-ile, et Tallinna üldplaneering aastast 2001 näeb ette teekoridori Rävala puiestee pikenduse jaoks, kuid kuna planeering on kehtinud väga kaua, on see paljudes kohtades oma aktuaalsust kaotanud ning kindlate lahenduste realiseerimiseks on vaja linnavolikogu ja linnavalitsuse otsuseid.

Praegu on linnaplaneerimise amet tellimas linnakeskuse liiklusuuringut ja see puudutab ka Rävala puiestee arengut.

"Linn on kaalumas seda - ja kaalumas väga tõsiselt -, aga lõplikku otsust, et nüüd hakkame rajama sellist teed, pole enne seda, kui on uuring," lausus Svet. "Linn lähtub põhimõttest, et kui selgub, et Rävala puiesteed on vaja pikendada, ei räägita enam läbimurdest, mis oli populaarne sõna selle teema kontekstis, ei räägita mingist magistraaliteest, vaid kui see tuleb, siis heal juhul 1+1 sõidurajaga."

Seega peaks sellest Sveti sõnul ideaalis tulema niisugune tee, mille sõidukiirus ja foorirežiim ei soodusta transiitliiklust, vaid mis hästi sobituks kohalikku tänavatevõrku. Kas rajatakse ka rattatee, ei osanud ta veel öelda, aga märkis, et üldiselt peaks Tatari tänava kavartal olema rahuliku autoliiklusega ja ratturil peaks mugav olema sõita ka sõiduteel, kui tee laius ei luba rajada eraldi rattateed või -rada.

Ta lisas, et kuna linn on seoses sadama trammiliini projektiga asunud mõtlema trammiliinide arendamise peale, hakatakse enda jaoks läbi kaaluma ka varianti, et läbi Rävala puiestee võiks tulla trammitee. Lisaks Rävala puiesteele on kaalumisel muidki variante, sest kui Tallinn peaks langetama otsuse laiendada trammiliine ka rajoonidesse, kus neid praegu pole, peab kesklinna saabuvaid tramme kuhugi ära suunama.

"Tõenäoliselt, kui tramm üldse Rävala puiestee pikendusele tuleks, tuleks ta sinna - vähemalt hetkel arvab nii linnaplaneerimise amet - koos autodega. Ei oleks eraldi koridor, vaid selline liiklusmudel, mis oleks säästev kohaliku miljöö jaoks. See ei ole selline lahendus, mis lubab seal isegi 50 km/h kiirust," lausus kesklinna vanem.

Tema sõnul tegeleb linn just praegu selle küsimusega aktiivselt ka põhjusel, et üks Süda tänav 1 kinnistuomanik on esitanud detailplaneeringu algatamise taotluse ning kuna tema kinnistuga on seotud ka Tallinna üldplaneeringus ette nähtud teekoridor, peab linn taotlejale vastama, kas ja kui palju maad on vaja reserveerida potentsiaalse tee jaoks.

Svet ütles, et Tallinn on algatanud kesklinna üldplaneeringu ja selle koostamisse kaasatakse ka Tatari ja muude asumite elanikud. Kui otsustatakse Rävala puiestee pikendamise kasuks, siis ka selle planeeringu ja projekti koostamisesse kaasatakse kohalikke elanike. Ilma selleta ei luba ka seadus planeeringuid kehtestada.

Samas ei pidanud Svet loogiliseks, et kuni üldplaneering valmib, peaks kesklinna arendamisega ootama. "Linna arenemise protsess ja planeerimisprotsess toimuvad paralleelselt ja ei saa panna arengut pausile, kuni kõik planeeringud valmis on," sõnas ta.

Toimetaja: Karin Koppel



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: