Baltika sulgeb brände ja lõpetab Eestis tootmise ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Rõivatootmine Baltikas
Rõivatootmine Baltikas Autor/allikas: Liis Treimann/Eesti Meedia/SCANPIX

Rõivakontsern Baltika sulgeb Eestis tootmise, koondab 340 töötajat ja sulgeb Mosaic ja Bastioni brändid. Lisaks liitub ettevõtte juhatusega Mae Hansen.

"Rahvusvahelise kasvu asemel keskendume edaspidi müügile Balti riikides, äriprotsesside lihtsustamisele ning tegevuskulude vähendamisele. Kulude kokkuhoid tuleb tootmise lõpetamisest Eesti tootmisüksustes, brändide ühendamisest ja mitmete kahjumlike tegevuste lõpetamisest, mis tähendab ka koostöö mitte jätkamist Venemaa frantsiisipartneriga," ütles Baltika juhatuse esimees Meelis Milder.

"Baltika tänane ärimudel on kallis ja püsikulude osakaal väga suur, mis teeb reageerimise väliskeskkonna mõjudele ja nõudlusele ülimalt raskeks. Eelmise aasta lõpus hakkasime planeerima strateegilist pööret," märkis Milder. "Minu hinnangul on tegemist parima plaaniga kasumisse jõudmiseks."

Milderi sõnul vajab ettevõte omakapitali nõuetega vastavusse viimiseks ja strateegilise pöörde elluviimiseks aktsionäride toetust ning peab kaasama täiendavat kapitali mahus viis miljonit eurot, millest kolm miljonit eurot on vajalik 2018. ja 2019. aastate kahjumite katmiseks ja kaks miljonit eurot ettevõtte ümberkujundamiseks. "Selleks korraldame avaliku emissiooni ja kõikidel aktsionäridel on võimalus emissioonil osaleda," lisas ta.

Milder lisas, et brändiportfelli muutmisega tegutseb Baltika tulevikus kahes kliendisegmendis: mainstream ja premium. "Praeguste müügimahtude juures pole mõistlik viiest brändist koosnevat portfelli hoida," lisas Milder. Ettevõte ühendab mainstream-segmendis senised Montoni, Mosaici ja Bastioni brändid neist kõige edukama ehk Montoni nime alla. "See ei tähenda, et Mosaici või Bastioni klient enam oma lemmiktooteid ei leia. Meie toodang ja valik poodides lähtub ka edaspidi meie lojaalsete klientide eelistustest," märkis ettevõtte juht. Premium-brändideks jäävad Ivo Nikkolo ja Baltman.

Milderi sõnul toimub brändiportfellist lähtuvalt vajadusel muutus ka poodide portfellis: "Hindame poodide arvu, keskendudes parimate keskuste parimatele asukohtadele ja meie uue väärtuspakkumise vajadustele ning laienenud sihtklientidele kättesaadavuse tagamisele. Meie koondame kogu oma jõu, investeeringud ja võimekuse, et Balti jaeturul kasvatada müügimahte, konkurentsivõimet ja kasumlikkust."

Ühtlasi lõpetab Baltika 2019. aasta jooksul tootmise Eesti tootmisüksustes, kus valmib umbes 33 protsenti kõikidest Baltika kollektsioonidest. Baltika Eesti tootmisüksuste sulgemine Lasnamäel ja Ahtmes mõjutab umbes 340 töötajat. "Sõltuvalt tootmisprotsessist jätkub osa tööd hilissügiseni ja osa aasta lõpuni," ütles Milder.

"Tootmise lõpetamise otsus ei tulnud kergekäeliselt, sest Eestis tootmine ja meie tublid töötajad on ettevõttele väga olulised. Pikk etteteatamise aeg annab inimestele võimaluse sujuvamalt liikuda seniselt töökohalt uuele. Teeme igati koostööd Töötukassaga, et pakkuda kõigile parimat tuge ning nõustamist tööturul liikumiseks. Eestis on juba aastaid tööjõu puudus, loodan väga, et meie inimesed leiavad uue väljakutse teistes ettevõtetes," lisas Milder, kelle sõnul ei anna püsikulude ja protsesside analüüs paraku võimalust Eesti tootmisüksustega jätkata: "Ettevõtte elujõulisuse tagamiseks tuleb teha seda, mida teevad konkurendid ehk toota seal, kus hinna ja kvaliteedi suhe on sobivaim."

Tootmise lõpetamine Eesti tootmisüksustes muudab Baltika hankeprotsessi, mis on ettevõtte juhi sõnul ette valmistamisel. "Õmblusteenust hakkame peamiselt sisse ostma Euroopa regiooni partneritelt. Tootearendus, disain ja kvaliteedi kontroll jääb Baltikasse," ütles Milder.

Üleminekuga optimeeritud brändiportfellile, äriprotsesside olulise lihtsustamisega ning tootmise lõpetamisega Eestis plaanib ettevõte vähendada aastaseid püsikulusid ligi kahe miljoni euro võrra järgmise 12 kuu jooksul. "Usun, et meil on olukorda kriitiliselt hindav ja piisavalt jõuline tegevusplaan ning valmisolek muudatused ellu viia. 2019 oleks minu nägemuse kohaselt vajalike muutuste elluviimise aasta, 2020. aastal oleme loodetavasti jõudnud uues ärimudelis tulude ja kulude tasakaalu ning alates aastast 2021 suudaksime kasumlikult kasvada," märkis Baltika juht.

Baltika töötukassaga veel ühendust võtnud ei ole. "Kuna koondamised on kavandatud alles sügisesse, siis täna ei pea Baltika veel töötukassat informeerima. Kindlasti võtame aga ka ise ettevõttega ühendust ja uurime, milline on ajagraafik," ütles Eesti Töötukassa kommunikatsiooniosakonna peaspetsialist Lauri Kool.

"Oleme suuremate koondamiste korral viinud läbi ka mitmeid infotunde – meie spetsialistid lähevad kohale, kohtuvad inimestega, annavad nõu, mida ja kuidas peaksid nad tegema. Lisaks tutvustavad erinevaid koolitusvõimalusi ja piirkonnas saadaval olevaid vabu töökohti," lisas Kool.

Lisaks hindab Baltika alla tootmise ja kaubamärkidega seotud varad ning hindab täiendavalt alla nõuded Venemaa frantsiisipartnerite vastu kokku summas 2 miljonit eurot, mis kajastatakse 2018. aasta majandusaastaaruandes.

2019–2020 tegevusplaani elluviimiseks on alates 22. märtsist 2019 AS Baltika juhatuse kolmandaks liikmeks Mae Hansen. Hansenil on ligi 20-aastane strateegilise juhtimise kogemus kolmelt kontinendilt ja seitsmest riigist - Eestist, Ameerika Ühendriikidest, Taanist, Austriast, Hiinast, Indiast ja Venemaalt.

Tema abiga on muutusi ellu viinud Daimler Financial Services (Saksamaa), Match-Maker Ventures (Austria) ja WeXelrate (Austria). Hansen on töötanud pikalt finantssektoris - Merrill Lynch (Ameerika Ühendriigid), Byrne Investment Research (Ameerika Ühendriigid), Danske Bank (Taani ja Eesti) ning FinanceEstonia (Eesti). Ta on kuulunud mitme ettevõtte nõukogusse. Alates eelmisest aastast on ta Viini Ülikooli International Advisory Board'i asepresident. Hansenil on kõrgharidus nii Ameerika Ühendriikidest kui ka Euroopast, viimati omandas ta Global Executive MBA Viini Ülikoolist (Austria) ja Carlson School of Management'ist (Ameerika Ühendriigid).

Viimased 3 aastat on Mae Hansen tegutsenud eraettevõtjana, aidates suuri ja väikseid ettevõtteid üle Euroopa erinevatel strateegilistel teemadel. Lisaks on ta kuulunud erinevate ettevõtete ja asutuste nõukogudesse (nt Viini Ülikool, Eesti Ühistupank).

Baltika aktsia hind reageeris uudisele esmaspäeva hommikul tõusuga, tõustes kapuplemise alul 1,7 protsenti. Samas aasta lõikes on Baltika aktsia kaotanud 55 protsenti oma hinnast.

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: