Bensiin 95 kallinemine võib kasvatada lisandivaba bensiin 98 osakaalu ({{commentsTotal}})

Bensiini ja diislikütuse hind 1. aprillil Neste tanklas.
Bensiini ja diislikütuse hind 1. aprillil Neste tanklas. Autor/allikas: Siim Lõvi/ERR

Bensiin 95-le aprillist lisatud 10-protsendiline etanoolisisaldus on viinud kütusehinna tõusule, mis võib kahanenud hinnavahe tõttu panna enam inimesi eelistama bensiin 98-t. Alternatiivina võivad aga kütusemüüjad asuda bensiin 98 hinda kunstlikult tõstma, et säilitada kahe mootorikütuse senine hinnavahe.

Aprillist kehtima hakanud kohustus lisada bensiin 95-le senise viie protsendi asemel 10 mahuprotsenti etanooli viis ootuspäraselt kütusehinna tanklates üles, kuivõrd etanool on bensiinist kallim. Maailmaturu hindu arvestades peaks hind kerkima kahe sendi võrra, ehkki etanooli hind võib edaspidi ka langeda.

Kuivõrd hinnavahe bensiin 95 ja 98 vahel väheneb, võib see viia 98 osakaalu suurenemiseni, mis viib Eestit eemale EL-is kokku lepitud keskkonnaeesmärgist saavutada järgmiseks aastaks taastuvallikatest toodetud kütuste 10-protsendine osakaal.

Lähinädalad näitavad, kas tanklaketid asuvad 98 müügihinda samuti tõstma, et säiliks harjumuspärane vahe 95 ja 98 vahel või jääb 98 hind paigale ja 95 hind tõuseb sedavõrd, et üha enam inimesi hakkab üle minema kõrgema oktaanarvuga mootorikütusele, mida kulub vähem, kui 10-protsendise etanoolisisaldusega bensiini 95.

"Tarbijate selge ootus on, et bensiin 98 hind ei tohiks sõltuda etanooli lisamisest bensiin 95 hulka. Täitsa reaalne on, et see võibki nii minna ja hinnavahe muutub väiksemaks, see ei ole välistatud. Mõni konkurent võib hakata rohkem mängima bensiin 98 peale, et sellega turuosa võita. See võib kaasa tuua selle, et nende hinnavahe muutub väiksemaks. See omakorda toob kaasa suurema konkurentsi ja annab teistele ka motivatsiooni bensiin 98 hinda allapoole tuua," kommenteeris ERR-ile Alexela juhatuse liige Alan Vaht.

"Mida väiksem on hinnavahe, seda suurem on motivatsioon minna üle bensiin 98-le. Kui kütusekulu on 95-ga suurem kolm protsenti ja enam ning hinnavahe 95 ja 98 vahel on seni olnud viis senti, aga võib aprillis kahaneda nelja sendini, mida posti otsas kohati on juba ka näha, siis muutub see vahe kliendi jaoks olematuks, mistõttu hakatakse massiliselt eelistama 98, nagu juhtus Soomes," kirjeldas Vaht.

Selle tulemusel lisati Soomes ka bensiin 98-le viis protsenti biolisandit.

Eestis on bensiin 98 seni olnud n-ö puutumatu kütus, millele bioetanooli lisama ei hakata, ehkki viieprotsendiline biokomponendi sisaldus ei tohiks ka vanematele autodele halvasti mõjuda, kinnitavad autotootjad.

Circle K asuski kohe pärast seadusest tuleneva muudatuse jõustumist aprillist jõuliselt bensiini 98 promoma, mis tähendab, et nemad on otsustanud asuda just kallima, biokomponendist vaba kütuse osakaalu tõstma. Iseasi, kas konkurendid nende algatusega kaasa lähevad.

"Ma ei oska öelda, millise sammu meie teeme. Me jälgime, mida konkurendid teevad," tunnistas Vaht.

Samas tõdes Vaht, et bensiin 98 osakaalu suurenemine ei täida kuidagi riigi võetud eesmärki saavutada järgmiseks aastaks kümneprotsendiline taastuvallikatest toodetud kütuste osakaal turul.

"Kui massiliselt minnakse üle bensiin 98 peale, siis juhtub see, et riigil jäävad täitmata direktiiviga võetud kohustus saavutada see kümneprotsendiline osakaal. Euroopas võetakse ilmselt siis mingid meetmed Eesti suhtes tarvitusele," tõdes Vaht.

Vedelkütusevaru agentuuri andmetel kasvas juba möödunud aastal, mil bensiin 95-le lisati viis protsenti biokomponenti, bensiin 98 osakaal Eesti mootorikütuste turul. Kui veel 2017. aastal tangiti bensiini 98 marginaalselt, 9 protsendi ulatuses kogu bensiinitarbimisest, siis möödunud aastal kasvas bensiin 98 osakaal 13 protsendini.

Riik keskkonnaeesmärgi täitmise pärast siiski ei muretse.

"Meil on lisaks vedelate biokütuste kohustusele turul ka muid taastuvast allikast kütuseid. Nii aitab 10-protsendisesse eesmärki panustada nii transpordis kasutatav elektrienergia kui ka biometaan. Seega ei jää riigil biokomponendivaba mootoribensiini 98 osakaalu suurenemisel kohustus täitmata," kommenteeris majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi energiaturu talituse peaspetsialist Rein Vaks.

Teise stsenaariumi kohaselt jääb kütuste hinnavahe samasuguseks kui varem, mis tähendab, et kütusemüüjad asuvad kunstlikult ja ilma sisulise põhjenduseta ka bensiin 98 hinda tõstma. Kohati said tarbijad seda 1. aprillil juba omal nahal tunda. Konkurentidel käib uues olukorras aktiivne teineteise ja turu kompamine.

Toimetaja: Merilin Pärli



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: