Biokütuse tõttu suurt hinnatõusu oodata ei ole

Kuigi aprilli teisest poolest hakkavad kõik Eesti tanklad müüma suurema biokomponendi sisaldusega mootorikütuseid, siis ainuüksi sellest muudatusest suuremat hinnatõusu oodata ei ole.
Praegu on kõigis Eesti tanklates müügil biolisandiga mootorikütus, lihtsalt selle osakaal on 5 protsenti liitrist, ütles Circle K mootorikütuste müügidirektor Raimo Vahtrik. Aprilli teisest poolest kasvab kohustusliku biokomponendi osakaal 10 protsendini. Sellest muudatusest ainuüksi suurt hinnamuutust oodata ei ole, rääkis Vahtrik.
Tema sõnul on suurte hinnamuudatuste taga siiski maailmaturu hindade muutused, mis oluliselt suuremat rolli mängivad. Nii mootoribensiin, sellesse lisatav etanool, diislikütus kui ka biodiislikütus on börsikaubad ja nende hinnad on pidevas liikumises, lisas Vahtrik.
Alexela juhatuse liige Alan Vaht ütles, et suure tõenäosusega on kõik kütusemüüjad biokomponendi juba postihinda üle kandnud. Samas ei ole biokomponendist tingitud hinnaerisused kuigi suured. "Tänaste maailmaturu hindade alusel võrdlesin seda, milline on tänase biokohustusega hind ilma biolisandita hind ja tänane dollari kurss. Bensiinis on etanoli mõju 2,0 bensiinis ja diislis 2,8 senti liitri kohta," ütles Vaht.
Samuti lisas Vaht, et on keeruline prognoosida, kuidas võiksid maailmaturu hinnad edasi käituda ja sellest lähtuvalt ka Eestis. Samas konkurentsiolukorra tõttu ei ole Eestis Vahi sõnul hindu väga kõrgele võimalik viia. "Kui korraks ka tõstetakse hinnad üles, siis konkurents toob need hinnad alla," märkis Vaht.
Alates selle aasta aprillist võib seaduse järgi tarbimisse lubada mootorikütuseid, mille biokomponent moodustab energia sisalduse järgi 6,4 protsenti kütusest. Varasemalt oli selleks normiks 3,1 protsenti. Uus norm tähendab mootoribensiini puhul, et 10 protsenti on sellest etanool ja diislikütuse puhul, et seitse protsenti on sellest biodiislikütus.
Euroopa kütuseturul kasutatakse juba pikalt fossiilsest toormest toodetud mootoribensiini ja diislikütuse kõrval taastuvast päritolu etanooli ja biodiislit. Viimaseid toodetakse laialt Euroopa Liidus, mistõttu aitab selliste biokütuste kasutamine lisaks keskkonnahoiule kaasa ka vedelkütuse importsõltuvuse vähenemisele.
Paljudes autodes ei soovitata kasutada üle viieprotsendilise sisaldusega mootoribensiini, ehk E10 kütust. Kuivõrd Eestis ei pea mootoribensiinis 98 olema biokütust lisatud, saavad mootorsõidukid, milles ei ole üle 5-protsendise etanoolisisaldusega mootoribensiini kasutamine soovitatav, kasutada alates aprillist mootoribensiini 98.
Autode nimekirja, kus ei tasu kasutada mootoribensiini E10, leiab maanteeameti kodulehe.