Autotoojad tahavad vähendada sõltuvust tarneahelatest
Maailma suurimad autotootjad tahavad vähendada sõltuvust globaalsetest tarneahelatest ja aastakümneid kehtinud "just-in-time" tarnemudelist.
Ülemaailmse automaatse autotööstuse tarneahelat sümboliseerisid sõnad "täpselt õigel ajal" ehk "just-in-time". Autotootjad hoidsid nii kokku ladude- ja tööjõukuludes. Koroonaviiruse epideemia on olukorda siiski muutnud.
"Täpselt õigel ajal mudel on mõeldud tarneahela tõhususe ja mastaabisäästu saavutamiseks. Sellise enneolematu kriisi tagajärjed nagu koroonaviiruse epideemia toovad esile aga selle mudeli nõrkused," ütles Nissani tegevjuht Ashwani Gupta.
Tarneahelad on globaalsed ja autotootjad sõltuvad üha enam spetsiaalsetest tarnijatest.
Tarneprobleeme on suurendanud peale epideemia veel kliimaprobleemid ja transpordihäired. Veebruari keskel tabas USA osariiki suur lumetorm. Torm sulges rafineerimistehase, kus toodetakse 85 protsenti USA-s vajaminevast vaigust. Vaiku läheb vaja autode kaitseraudades ja rooliratastes.
Mitmed USA tarnijad impordivad vaiku nüüd Euroopast.
"See on lihtsalt majanduslikult muserdav," ütles tarnijaid nõustava ettevõtte Butzel Long advokaat Sheldon Klein.
Autofirmad püüavad nüüd varuda kriitilisemaid materjale, eriti kui need on kerged ja odavad.
Fordi tegevjuhi Jim Farley sõnul soovivad nad suurendada autoosade varusid.
"Enamik teisi tööstusharusid koguvad samuti kriitiliste komponentide jaoks ohutusvarusid," ütles Farley.
Farley sõnul on tegemist kolme aastakümne autoäris oldud aja jooksul esmakordse kogemusega.
"Minu jaoks on šokeeriv, kui palju ma olen tarneahelate kohta õppinud," lisas Farley.
Elektrisõidukitele üleminek lisab autotootjatele survet läbi mõelda praegused tarneahelad.
Elektrisõidukid kasutavad materjale, mida turul on vähe saadaval. Näiteks liitiumioonakud ja pooljuhid, teatas The Wall Street Journal.
USA autotootja Tesla tahab välja selgitada kõige strateegilisemad materjalid ja hankida need iseseisvalt. Elon Musk teatas juba eelmisel aastal, et soovib niklit otse tootjatelt osta.
Tesla lähenemine pole autotööstuse ajaloos esmakordne.
1920. aastatel kasutas Ford tipptasemel integreerimise mudelid. Firma kontrollis kõiki autode valmistamiseks vajalikke protseduure. Ford valmistas nii terast, kui kaevandas rauda.
Pärast Henry Fordi surma müüs ettevõtte kõrval-ärid maha. See aitas suurendada kasumit. Toyota eestvedamisel arendati 1950. aastate lõpus välja juba täpselt õigel ajal ajal mudel. Selle mudeli aeg on samuti nüüd läbi.
Jaapani autotootja Toyota kogub nüüd varuosi. Saksamaa Volkswagen plaanib ehitada samas kuus patareitehast.
Toimetaja: Karl Kivil