Galerii: Eesti kingib Ukraina Žõtomõri oblastile 12 bussi

Eesti kingib Ukraina Žõtomõri oblastile transpordi taastamiseks 12 pilvebussi
Välisministeerium koostöös majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ning transpordiametiga kingib 12 liinibussi Žõtomõri oblastile Ukrainas, et aidata kaasa seal transporditeenuse taastamisele, teatas välisministeerium laupäeval.
Ukrainasse saadetakse Eestis liiniveo teenuseid pakkunud Iveco Irisbus Crossway bussid, mis on rahvasuus tuntuks saanud ka pilvebusside nime all. Laupäeval asus Žõtomõri poole teele kolm bussi. Järgmisel nädalal suundub sinna veel üheksa bussi.
Välisminister Urmas Reinsalu ütles, et Eesti eesmärk on pakkuda Ukrainale igakülgset tuge, sealhulgas aidata ukrainlastel taastada oma igapäevaelu, kuigi Venemaa sõda jätkub. "Loodan, et need bussid aitavad Žõtomõri oblasti inimestel jõuda turvaliselt vajalikesse sihtpunktidesse," ütles ta pressiteate vahendusel.
Eesti võttis suve alguses kuulda Ukraina üleskutset keskenduda Ukraina ülesehitamisele kaasa aitamisel konkreetsele piirkonnale. Selleks valiti Žõtomõri oblast. Bussid saadetakse vastuseks Žõtomõrist tulnud abipalvele.
"Kui juunikuus saatsime viis bussi Butša piirkonda Kiievi regiooni, siis tänased bussid sõidavad Žõtomõri piirkonda, et aidata taastada sealset transpordivõrgustikku," rääkis majandus- ja taristuminister Riina Sikkut. "Suur tänu Eesti ettevõtetele, kelle toel said pilvebussid vajaliku remondi ja hoolduse, et jätkata oma teenistust Ukraina inimeste abistamisel," lisas ta.
"Oleme Eesti valitsusele, ettevõtetele ja inimestele tänulikud hindamatu abi eest Ukrainale," ütles Ukraina suursaadik Eestis Mariana Betsa. "Eesti oli üks esimesi, kes võttis kuulda üleskutset asuda aitama Ukrainat üles ehitada ja keskendub selle elluviimisel Žõtomõrile."
"Meil transpordiametis on hea meel, et Eestis inimesi teeninud bussid saavad tänu osavatele meistrimeestele uue elu ja saavad jätkata teenistust Ukraina rahva hüvanguks piirkonnas," sõnas transpordiameti peadirektori kohusetäitja Ele Reiljan.
Tema sõnul oleks riigil olnud kõige lihtsam need bussid maha müüa, kuid koostöös Iveco IV Plussi professionaalse meekonna ja välisministeeriumiga õnnestus riigile tagastatud busside seast välja valida ja taas töökorda seada bussid, mis võivad Ukrainas inimesi veel mitmeid aastaid truult teenida.
"Oleme Ukrainat abistanud sõja alguspäevadest alates ning meil pole selles osas kunagi tekkinud küsimust, miks," ütles Iveco IV Plussi tegevjuht Bruno Kubja. "Kui välisministeerium pakkus, et saaksime aidata busside ettevalmistamisel Ukrainasse saatmiseks, olime sellega kohe päri. Tänu meie pakutud soodsale remonditunnile ja varuosadele oli võimalik töökorda seada planeeritust enam busse."
Žõtomõri oblastisse sõidutavad bussid kohale Lux Charteri bussijuhid. "Koostöös välisministeeriumiga viisid meie tublid bussijuhid juunis viis bussi Ukrainas tugevasti kannatada saanud piirkonda ja meile teeb au, et saame taaskord oma panuse anda," ütles Lux Charteri juhatuse esimees Jaanus Kukk. "Oleme sõja esimestest päevadest olnud oma bussidega abiks sõjapõgenike transportimisel ja koostöös Eesti Pagulasabiga toonud üle 3000 põgeniku turvaliselt Eestisse," lisas Kukk.
Eesti on andnud Ukrainale humanitaarabi umbes 21 miljoni euro ulatuses, millest avaliku sektor moodustab 2,2 miljonit eurot ning era- ja kolmas sektor ligi 18,8 miljonit eurot. Abi on olnud mitmekülgne – näiteks toit, ajutine peavari, ravimid, sõidukid, kiirabiautod, päästevarustus ja IT-seadmed.
Ukrainasse saadetavad bussid Irisbus Crossway soetas Eesti 2011. aastal Iveco bussikontsernilt Hispaaniale CO2 saastekvoodi müügist.
Juunis teatas välisministeerium koostöös transpordiameti ja majandusministeeriumiga, et riik saadab Ukrainasse Iveco bussid, mis on kümme aastat vanad, kuid pärast vajalikku remonti on neil kasutusressurssi piisavalt, et osutada Ukrainas reisijateveo teenust.
Toimetaja: Mait Ots