Riigiprokuratuur uurib, kas Eesti-Soome sidekaablit kahjustas ankur
Riigiprokurör Triinu Olev ütles Eesti ja Soome vahelise sidekaabli kahjustuse kriminaalmenetlusega seoses, et prokuratuur uurib, kas selle võis põhjustada Hiina laeva ankur.
Olev ütles erakorraliselt kokku kutsutud pressikonverentsil, et prokuratuur on seni tuvastanud, et Eesti ja Soome vahelise sidekaabli kahjustus on inimtekkeline. Järgmise etapi käigus püüab prokuratuur tuvastada, kes selle taga oli ja kas see oli tahtlik.
"Kahjustused kaabli peal viitavad sellele, et seda on kuidagi mõjutatud väljapoolt. Ja mõjutused viitavad sellele, et see ei ole looduse poolt põhjustatud," ütles Olev.
Olev märkis, et viiteid inimtekkelisele kahjustusele on leitud ka Eesti ja Rootsi vaheliselt sidekaablilt ning kui prokuratuur saab sellele kinnitust, siis laiendatakse kriminaalmenetlust.
Pressikonverentsil samuti osalenud peaminister Kaja Kallas ütles, et Eesti ja Rootsi vaheline sidekaabel ei ole katki ja selle läbilaskevõime on taastunud.
Soome keskkriminaalpolitsei teatas teisipäeval, et tõstis sama päeva hommikul mere põhjast üles raske eseme, mis osutus ankruks ning mis suure tõenäosusega kahjustas Soome ja Eestit ühendavat gaasitoru.
Kaja Kallase sõnul on põhjust arvata, et nii gaasitoru kui ka sidekaabli kahjustused on omavahel seotud.
Soome keskkriminaalpolitsei teatel on uuringud viinud Hongkongi lipu all seilava konteinerlaeva Newnew Polar Bearini ning Soome politsei üritas nendega ühendust võtta, kuid kuivõrd Soome majandusvetes pole võimalik mingeid sundmeetmeid aluse vastu kasutada, siis pole üritused vilja kandnud.
Kallas ütles, et Eesti töötab samuti selle versiooniga, et juhtunuga on seotud Newnew Polar Bear. "Me rõhutame ka seda, et Eesti sidekaablite osas ei saa ühtegi versiooni kinnitada või ümber lükata," sõnas Kallas.
Triinu Olev ütles, et Eesti pool kontrollib, kas sellesama Newnew Polar Beari ankruga on põhjustatud Eesti ja Soome sidekaabli kahjustus. "Kui see peaks nii olema, siis me saame edasi otsustada, millist rolli omas Newnew Polar Beari alus," lausus ta.
Kallase sõnul on nii Eesti kui ka Soome võimud pöördunud koostöösooviga ka Hiina poole, ent see koostöö võiks olla tõhusam.
"Loodame, et see koostöö saab olema intensiivne. Kui see on põhjustatud selle Hiinas registreeritud laeva poolt, siis Hiina on ka ÜRO mereõiguse konventsiooniga ühinenud, mille järgi merealuse taristu kahjustamine peaks olema kriminaalkorras karistatav ja järelikult peaks seda see riik vastavalt ka menetlema," lausus Kallas.
"Kui see tõesti nii on, et see uurimisversioon leiab kinnitust, siis me nende mereõiguse konventsioonide alusel loodame koostööd edasi teha," lisas ta.
ERR küsis Kallaselt selle kohta, kuidas Hiina Eesti palvele vastanud on. "See koostöö võiks olla igal juhul parem ja tugevam, et saaks tuvastada, mis ikkagi juhtus," vastas Kallas.
"Me ei saanud sealt seda kontakti, mida Soome või Eesti soovis, et selles asjas selgust tuua," ütles Kallas.
Triinu Olev märkis, et hiinlastega suhtlemisel oleks eesmärk saada ühendust Newnew Polar Beari meeskonnaga.
Kallase sõnul tuleb tekkinud kahju hüvitada ka juhul, kui tegemist ei olnud tahtliku kahjustamisega.
Elisa: taastasime merekaabli
Mobiilsideoperaator Elisa Eesti teatas, et teisipäeval sai 8. oktoobril kahjustada saanud Elisa merekaabel taastatud.
Elisa klientide teenuste toimivust antud merekaabli katkestus ei mõjutanud, kuna Elisa on rajanud varuühendused, seisis pressiteates.
Elisa tegevjuhi Andrus Hiiepuu sõnul võttis Elisa eesmärgiks kõrvaldada kaabli rike esimesel võimalusel, kuid taastustöid raskendasid ilmastikuolud. "Tormise merega kaablit parandada ei saa ning sel nädalal sai parandustööde teostamine võimalikuks," sõnas Hiiepuu.
Toimetaja: Aleksander Krjukov