Balticconnectori lõhkunud laeva kapten astus Hongkongis kohtu ette

Soome ja Eesti vahelist gaasijuhet Balticconnector kahjustanud Hiina laeva Newnew Polar Beari kapten astus reedel Hongkongis kohtu ette, kirjutab Helsingin Sanomat. Gaasijuhtme lõhkumine toimus 2023. aasta oktoobris ning Pekingi väitel oli tegemist õnnetusega.
Kapten ilmus kohtusse eelistungile kell 13.30 kohaliku aja järgi. Kohtuasja ei õnnestunud aga arutada, kuna selgus, et kaptenil polnud advokaati.
Kohal viibinud Helsingin Sanomati assistent märkis, et kui kohtunik küsis kaptenilt, kes intsidendi eest vastutab, jäi kohtusaal vaikseks. 43-aastane kapten oli täiesti vait, kui kohtunik üritas temaga juhtumit arutada. Polnud selge, kas keegi tõlkis talle saalis toimuvat.
Kohtunik rääkis kantoni keelt, kuid kohal oli ka mandariini keelt kõnelev tõlk.
Kapten on hiinlane, kuid kohtuprotsess toimub Hongkongis, kuna hiinlaste laev Newnew Polar Bear seilas Hongkongi lipu all.
Newnew Polar Beari kapten on olnud Hongkongis eeluurimisvangistuses alates maist. Prokurörid peavad kaptenit vastutavaks Balticconnectori gaasijuhtme kahjustamise eest 2023. aasta oktoobris.
Kaptenile esitati süüdistus kahju tekitamises. Lisaks kriminaalsüüdistusele süüdistatakse kaptenit ka kaubalaevanduse ohutusnõuete rikkumises.
Reedel arutati süüdistusi Hongkongis toimunud eelistungil. Kapten naasis kohtusse uuesti kell 15.11, endiselt ilma advokaadita. Kui kohtunik küsis, miks tal esindajat polnud, vastas kapten, et tal pole raha.
Kohtunik imestas, miks kostja ei olnud samal hommikul pakutud valveadvokaati vastu võtnud. Kohtunik küsis, kas kapten soovib järgmiseks kohtuistungiks, mis toimub 26. septembril, riiklikku kaitsjat. Kapten vastas jaatavalt.
Kapten kurtis, et tema juhtumi uurimine on võtnud liiga kaua aega. Tema enda sõnade kohaselt küsitleti teda juba eelmisel aastal.
Kapteni sõnul olid need aga tol ajal Hiina võimud, kes teda küsitlesid.
Kohtunik rõhutas, et Hiina võimude ülekuulamistel pole mingit pistmist Hongkongis käimasoleva kohtuprotsessiga.
Kui kaptenilt küsiti, kas ta soovib kautsjoni vastu vanglast vabaneda, raputas ta pead.
Soome keskkriminaalpolitsei (KRP) teatas eelmisel aastal, et torujuhtme kahjustuste põhjustajaks arvatakse olevat Hiina laeva Newnew Polar Beari ankur.
KRP jätkab juhtumi uurimist 2025. aasta juulis.
Soome riikliku kriminaalpolitsei kriminaalinspektori Risto Lohi sõnul on eeluurimine veel pooleli ning juhtumi uurimiseks on tehtud ja tehakse koostööd Eesti, Hiina ja Hongkongi ametivõimudega.
Soome kriminaalpolitsei ei ole veel hinnanud, millal uurimise kohta rohkem infot oodata võib.
Gaasijuhtme purunemisest on saanud Soome ja Hiina vahel oluline kahepoolne küsimus, mida on korduvalt arutatud riigi kõrgeimal juhtkondlikul tasemel.
Seda teemat on Pekingi visiitide ajal tõstatanud ka Soome president Alexander Stubb. Ametisoleku ajal arutas ka Soome eelmine president Sauli Niinistö ka Hiina liidri Xi Jinpingiga gaasitoru lõhkumist.
Soome võimud on jäänud koostööd kommenteerides kidakeelseks.
2024. aasta augustis teatas South China Morning Post, et Hiina tunnistas, et Newnew Polar Bear kahjustas Balticconnectori gaasitoru.
Toimetaja: Valner Väino
Allikas: Helsingin Sanomat