Kodanikuühendus süüdistab Tallinna linnavõime Reidi tee kohta valetamises ({{commentsTotal}})

Tööd rajataval Reidi teel.
Tööd rajataval Reidi teel. Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Kodanikuühendus Merelinna Kaitseks teatas, et Tallinna linnavalitsus on kogu avalikkust Reidi tee osas petnud ning selle õigustamiseks tellinud Tallinna Tehnikaülikoolilt tagantjärele uuringu, mille alused on vildakad.

"Linnaruumi- ja liikuvuseksperdid on tuvastanud, et Tallinna linnavalitsus ehitab ehitushanke aluseks olnud projektist olulisemalt laiemat Reidi teed. Et tahtlikku tegu õigustada, on TalTechilt tagantjärgi tellitud uuring, mis lähtub autostumise pidevast kasvust ja prognoosib uusi ummikuid. Linnavalitsuse sellist tagaselja tegutsemist saab käsitleda kogu avalikkuse petmisena," teatas ühendus, kes nõuab, et tee-ehitus kohe peatataks.

Merelinna Kaitseks tõi välja seitse valeväidet, mille linnavalitsus on esitanud. Kõigepealt väide, et kavandatud tee on liiga kitsas ja kompromissvariant võtab midagi ära autoga liikujatelt.

Ühenduse teatel on arutelud tee laiuse ära peetud juba kaks aastat tagasi, kui tee projekti koostati, ning Reidi tee ehitushanke aluseks olnud kompromissvariant ei vähenda sõidutee mahtu kesklinnas, vaid toob seda juurde. Samuti peab kodanikuühendus valeks väidet, et ekspertide kokkulepe tee mahtu vähendada tehti eelmise linnapea Taavi Aasaga, kes poleks lisaradu lubanud, nüüd aga on uus linnavalitsus.

"Reidi tee ja ristmike ehitust on ette valmistatud algse - lisaradadega - projekti järgi juba 2018. aastal. Tuletame meelde, et Taavi Aasa ajal koostati esialgne ehitusprojekt, mis sai ehitusloa, ja veebruaris 2018 lepiti linnaruumiekspertidega kokku muudatustes ehitushanke aluseks läinud ehitusprojekti. Täna on selgunud, et ehitatakse ikkagi esialgse, see tähendab mastaapsemate mõõtudega ehitusprojekti järgi," tõid Merelinna Kaitseks esindajad välja.

Nad ei olnud ka rahul linnapea Mihhail Kõlvarti lubadusega vabandada ekspertide ees, kellega vähendatud teeprojekti kokkulepe tehti. Ühenduse teatel andis linn avalikult teada, et läheb vähendatud mahtudega teeprojektiga edasi ja ekspertidega sõlmitud kokkulepe oli sisendiks ehitushankele.

"Linnavalitsuse tahtliku pettuse tulemusel peab Reidi tee ehituse viivitamatut peatama ja tegema vajalikud korrektuurid Russalka piirkonnas vastavalt ehitushanke aluseks olnud teeprojektile," nõuab ühendus.

Ka linna lubadus kaaluda lisasõiduradade ehitust pälvis merelinna kaitsjate kriitikat. Nad tõid välja, et uued sõidurajad on juba valmis ehitatud, ettevalmistused selleks tehtud juba 2018. aastal.

"Merelinna kaitsvad eksperdid on kohapeal mõõtmistega tuvastanud, et juba on asfalteeritud rohkem radu kui riigihanke ehitusprojekt ette nägi ja Reidi tee ehitusobjektil on valmisolek uuteks lisaradadeks. Ehitushanke tingimuste kohaselt on see ebavõrdne kohtlemine teiste pakkujate suhtes," teatas ühendus.

Järgmiseks tõid nad välja Tallinna väite, et liikluse mõjude hindamiseks ja variantide kaalumiseks tellis linn Tallinna Tehnikaülikooli konsultantidelt uuringu, et tõestada laiema Reidi tee võimet vähendada kesklinna liikluskoormust. Sedagi peab kodanikuühendus valeks: uuring telliti mais, kui ettevalmistused lisaradade asfalteerimiseks ja rajamiseks olid juba ammu alanud.

"Nii kompromissvariant kui ka lisaradadega variant suurendavad tervikuna kesklinna liikluskoormust. K-Projekti algsed arvutused ja TalTechi "uuringus" on eeldatud, et autosid hakkab Reidi teel ja Narva maanteel kokku liikuma 40 protsenti rohkem - see tähendab, et iga päev siseneks kesklinna 10 000 autot rohkem kui praegu. Teeprojekt on modelleeritud kesklinna liiklusvoogusid kasvatama, mis on vastupidine Tallinna linna senisele strateegilisele eesmärgile kesklinna läbivat autode arvu kahandada," märkis ühendus.

Valeks peavad nad ka linnavõimude väidet, et lisaradadega lahendus lahendab ka ummikud, sest nii K-Projekti algses liiklusuuringus, tehnikaülikooli konsultantide sõnavõttudes kui ka rahvusvahelises praktikas ei lahenda teede laiendamine ummikuid, vaid tekitab neid hoopis  juurde.  

"Haabersti ristmik on hea tõestus sellest, kuidas laiem autotee ei lahenda ummikuid, vaid suunab ummikud eemale," sedastas rühmitus.

Lisaks nimetasid nad valeväiteks ka seda, et laiem tee on loodussõbralikum ja tekitab vähem õhusaastet, sest tehnikaülikooli keskkonnapeatükk tugineb nende sõnul 1998. aasta sõidukipargi üksiknäitajatele, mitte tervikule.

"Laiem tee suurendab autoliiklust nii TalTechi eeldustes kui ka rahvusvahelises praktikas, mille tulemusena kasvab energiatarbimine, liikluse ruumikasutus ja õhusaaste. Praegu ehitataval Reidi teel on Russalka juures haljasriba asemele asfalteeritud lisarada ja mereäärses osas tehtud ettevalmistusi sõiduteele lisaradade ehitamiseks," tõdesid merelinna kaitsjad.

Ka Rohelised süüdistasid pressiteates Tallinna linnavalitsust teadlikult ja vettpidava põhjenduseta Reidi tee kokkuleppe rikkumises, kuna teed on juba laiemaks ehitatud.

"Väide, et inimeste liikumisvõimaluste mitmekesistamine kasvatab ummikuid, on iseenesest absurd. Uuringust endastki selgub, et rääkida saab vaid ajutistest ootejärjekordadest ja sedagi vaid tipptunnil ja korraga vaid ühe suuna lühikesel lõigul. Samuti pole uuringus tehtud õhusaaste hajumisarvutust. Selle asemel on vaid spekulatiivsed, põhjendusteta eeldustega hinnangud õhuheitmete muutumise protsentide kohta kahe variandi võrdluses," loetles erakond tehtud vigu.

Lisaks ei kajasta uuring Roheliste teatel lahendusi, millega autostumisprobleeme nüüdisajal lahendatakse, näiteks ühistransporti.

Toimetaja: Karin Koppel



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: