Eesti firma lennuk käis Minskis hoolimata EL-i vastupidisest soovitusest

Eesti lennufirma Panaviatic oli üks kahest Euroopa Liidus registreeritud vedajast, mis maandus kolmapäeval Minski lennuväljal hoolimata EL-i lennuohutusameti (EASA) antud soovitusest vältida Valgevenesse lendamist. Transpordiameti esindaja sõnul ei tähenda soovitus keeldu, mistõttu ei ole ka alust Panaviaticu karistamiseks, sama märkis oma kommentaaris ka ettevõte ise.
EASA andmetel maandus kolmapäeval Minski lennujaamas kaks Euroopa Liidu õhuruumist tulnud lennukit - Eestis registreeritud Panaviatic ning Saksa ettevõtte Air Hamburg lennuk. Neist Panaviaticu lennuk P.180 ka lahkus samal päeval Minski lennuväljalt.
Piaggio P.180 Avanti on Itaalia päritolu topeltturbopropellermootoritega väike reisilennuk. Panaviatica kodulehe andmeil mahutab nende lennuk Piaggio Avanti Evo II kuni kuus reisijat ning sellel on kuni kaks meeskonnaliiget.
Panaviaticu lend saabus Kirde-Poolast Olsztyn-Mazury lennuväljalt ja lendas tagasi Poolasse Katowice lennuväljale.
Air Hamburgi lennuk Embraer Legacy 600/650 (E35L) saabus Minskisse Montenegro rannikulinna Tivatit rahvusvaheliselt lennuväljalt.
EASA väljastas teisipäeval oma turvainfo bülletääni (SIB), milles soovitas liikmesriikide lennuoperaatoritel ning kolmandate riikide lennufirmadel, kellel on EASA luba, hoiduda Minski rahvusvahelisest lennujaamast välja arvatud juhul, kui see on hädavajalik ohutuse seisukohast.
Euroopa Liidu liidrid kutsusid esmaspäeval vastusena Ryanairi lennuki maanduma sundimisele ja selle pealt opositsiooniaktivisti kinnivõtmisele Minskis kehtestama Valgevene suhtes täiendavad sanktsioonid, muuhulgas piirama ka lennuühendusi selle riigiga.
Transpordiamet: tungiv soovitus ei ole keeld
Selle järel saatis Eesti Transpordiamet teisipäeval 25. mail teavituse Eesti lennuettevõtetele tungiva soovitusega Valgevene õhuruumi mitte kasutada ning sarnase soovituse tegi ka EASA.
"Kuna tegemist ei ole keeluga, siis teeb Valgevene õhuruumi kasutamise kohta otsuse iga lennuettevõtja ise. Seega ei rikkunud Panaviatic Minski külastamise hetkel kehtestatud nõudeid, vaid eiras EASA ja Eesti antud soovitusi. Seetõttu ei ole transpordiametil alust sanktsioonideks Panaviaticu suhtes," ütles ameti pressiesindaja Tarmo Ots neljapäeval ERR-ile.
Ta lisas, et sanktsioonid Valgevene lennuettevõtjate ja Valgevene õhuruumi kasutamise kohta on hetkel ettevalmistamisel.
"Kuni nende jõustumiseni ei ole juriidilist õigust Valgevene lennukite lende Eestisse või üle Eesti keelata," rõhutas Ots.
Panaviatic: järgime kõiki reegleid
Lennuettevõtte Panaviatic AS teatas pärastlõunal ERR-ile, et nende korraldatud lend vastas tsiviillennunduse reeglitele ning arvestas kõiki kehtivaid korraldusi ja piiranguid.
"Seoses EASA antud soovitustega ning negatiivsete arengutega regioonis, tegi Panaviatic lennu eel täiendava riskide hindamise. Kuna lennu hetkel ei olnud lennuühendused Valgevenega riikide poolt keelatud ja risk oli hinnangu kohaselt koos ettevaatusabinõude rakendamisega aktsepteeritav, otsustas Panaviatic varasemalt juba kokku lepitud reisi teha, et täita kliendi ees võetud kohustus," ütles ettevõtte tegevjuht Sven Sulg ERR-ile saadetud kirjalikus kommentaaris.
Tema sõnul toimus lend normaalselt, ilma kõrvalise sekkumiseta õhus või maa peal Minski lennuväljal.
"Panaviatic jätkab Valgevene õhuruumi puudutava info jälgimist ning riikide ja Euroopa institutsioonide võimalikke tulevasi piiranguid ja tegutseb rangelt vastavalt rahvusvahelistele regulatsioonidele," kinnitas Sulg.
EASA märkis oma teisipäevases teates, et Valgevene võimude tegevus pühapäeval tekitab küsimusi, kas nad järgisid rahvusvahelisi lennundusreegleid. EASA on asunud juhtumit põhjalikult uurima ning soovitas kuni uurimistulemuste selgumiseni hoiduda selle riigi õhuruumis lendamisest.
Toimetaja: Mait Ots