Riikidel on vähe võimalusi lennufirmadel Valgevene õhuruumi sisenemist piirata
Euroopa riikide lennundusvõimudel ei ole otsest õigust keelata lennufirmadel Valgevene õhuruumi sisenemist, vaid anda ainult sellekohaseid soovitusi, selgitasid eksperdid esmaspäeval ERR-ile.
"Täna on iga riik surveräänne oma õhuruumi liikluse korraldamisel," rääkis transpordiameti lennundusteenistuse direktor Rait Kalda. "Küll saavad teised riigid, otsustades, et seal õhuruumis viibimine ei ole ohutu, anda soovitusi oma vedajatele seda õhuruumi vältida," lisas ta.
Euroopa Liidus annab keskseid ohuhinnanguid välja Euroopa Lennuohutusamet (EASA), mille juhistele võivad liikmesriigid oma otsustes tugineda.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi lennundusosakonna juhataja Taivo Linnamägi sõnul Eesti hetkel ootab EASA suuniseid ja otsust Valgevene õhuruumis lendamise kohta. "Transpordiamet saab seejärel anda soovituse, tuginedes riskihinnangule, kas Valgevene õhuruumis jätkuvalt lennata või seda vältida. Seni saavad lennufirmad teha juba täna otsuse muuta lennuplaane ka ülelendudel," märkis Linnamägi.
Kalda sõnul tehakse lennunduses otsuseid analüüsi ja juhtumi uurimise põhjal. "Täna on meil väga vähe infot, mis seal täpselt toimus ning kas ja mis määral oli ka lennuohutus ohus või tagatud," tõdes ta.
Transpordiameti esindaja ei osanud öelda, kui kaua uurimine võib kesta, kuna uurimiseks on tarvis võimalikult täpset infot ja selle kogumisega võib aega minna. Kalda rõhutas, et ka juhul kui uurimise tulemusel leitakse, et Valgevenest ülelendamine on ohtlik, ei saa Euroopa Lennuohutusamet kedagi keelata. "Küll me saame oma operaatoreid ja käitajaid informeerida ja selgitada, mis põhjusel see piirkond ei ole soovitatav läbida," ütles Kalda. "Ja võib öelda, et kõik operaatorid arvestavad nende soovitustega."
Ka majandusministeeriumi esindaja rääkis, et Euroopa Liidu liikmesriikidel on võimalik lennundusohutusest tulenevalt otselende piirata, kui see on kooskõlas EL-i soovitustega. "Eesti tegi seda möödunud aastal, kui piiras kõrge koroona haigestumisriskiga riikidega lennuliiklust. Piirang lõppes selle aastaga, kuna ka soovitust ei pikendatud," ütles ta.
"Et Eesti saaks teise riigiga lennuühenduse katkestada, peab tulema Euroopa lennundusohutuse järelevalvest (EASA) otsus ning sellega kaasnev soovitus, et teine riik on rahvusvahelisi õigusi rikkunud ning soovitus on hoiduda selle riigi õhuruumi kasutamisest. Esmaspäeva lõunal seda veel EASA-lt Valgevene kohta tulnud ei ole. Euroopa ühise otsuse järel on MKM-il kahepoolse lennunduslepingu alusel õigus peatada ka liiniluba ning piirata lennuühenduse korraldamist koostöös Eesti transpordiametiga. Seni saame anda vaid soovitusi Valgevenega ühendusi ja ülelende vältida," tõdes Linnamägi.
Olukorra muudab aga veelgi komplitseeritumaks see, et Valgevene juhtumi puhul praegu teadaoleva info põhjal pole tegemist mitte lennuohutuse, vaid rahvusvaheliste suhete ja poliitika küsimusega, märkis Linnamägi.
Küll võivad Euroopa Liidu riigid teha poliitilise otsuse ja Valgevenele uusi sanktsioone kehtestada, mis võivad ka lennuühendusi mõjutada. "[Aga] Ülelendamist otseselt see puudutada ei saaks," tõdes Kalda.
Ülelendamise piiramine puudutaks mitmeid lende Tallinna lennujaamast
Kui Valgevene õhuruumist üle lendamist piiratakse, puudutaks see mitmeid Tallinna lennujaama liinilende, kaubalende ja puhkusereiside tšarterlende.
"Lennukoridorid on iga kord veidi erinevad, aga Valgevenest üle võivad lennata lennud Ukrainasse, Türki, Kreekasse, nii et Tallinnast lendavad praegu mitmed lennud iga nädal üle Valgevene," rääkis Tallinna lennujaama kommertsjuht Eero Pärgmäe "Aktuaalsele kaamerale".
"Teatud riikide õhuruumide sulgemised on harvad, aga neid on juhtunud, eriti kui on mingi kriisiolukord, räägime Ida-Ukrainast või räägime Jeemenist ja siis lennatakse lihtsalt ümber nende riikide õhuruumide. /.../ Kulud jäävad ikkagi lennufirma reisija katta," lisas ta.
Tallinna lendava Valgevene lennufirma Belavia mõju lennujaamale on väike. Nende lendude ärajäämine probleeme ei tekitaks.
"Valdavalt see teenindab Valgevene, Venemaa ja Ukriana turgu ja arvan, et need turud saab ära teenindada ka teiste lennufirmadega," ütles Pärgmäe.
Valgevene õhuruumist hoidumine mõjutab Eesti põhja-lõuna suunalisi ülelendude mahte viie protsendi ulatuses.
"Osad Finnairi marsruudid, mis lendavad üle meie, mis lähevad üle Valgevene Ida-Euroopa suunas, ja Turkish Airlines, mis lendab üle Ukraina, Valgevene ühenduse. Neid väga palju ei ole. /.../ Araabia lennufirmad lendavad üle meie Ameerikasse ja Dohast, Abu Dhabist ja Dubaist ja nende marsruudi tegelikult varieeruvad sõltuvalt tuulte suunas, sest need on pikaotsa lennud, aga mingid marsuurid lähevad ka üle Valgevene," selgitas lennuliiklusteeninduse lennuliikluskorralduse juht Üllar Salumäe.
Kuna ida-lääne suunaline ülelendude koridor on lai, võivad osad Valgevene ülelennud hakata piirangute tõttu minema ka üle Eesti.
Valgevene võimud, mis on mullu 9. augustil peetud presidendivalimiste võltsimise järel jõhkralt maha surunud kõik opositsiooni protestimeeleavaldused, sundisid pühapäeval riigis maanduma Ateenast Vilniusesse suundunud Ryanairi reisilennuki, et selle pealt kätte saada opositsioonilise ajakirjaniku Raman Pratasevichi, kellele Poola on andnud poliitilise varjupaiga ning keda kodumaal võib oodata surmanuhtlus.
Läti ja Leedu on kutsunud üles sulgema Valgevene õhuruum rahvusvahelistele lendudele.
Toimetaja: Mait Ots, Merili Nael