Briti firmad peatavad Brexiti-kõneluste toppamise tõttu investeeringuid
Suurbritannia ettevõtted on muutunud üha närvilisemaks sellepärast, et Brexiti-kõnelustel pole edusamme. Seetõttu peatavad või tühistavad nad investeeringuid Suurbritannias.
Paljud ettevõtted lootsid, et lõppev nädal toob Euroopa Ülemkogult Brexiti-kõnelustega seotud edusamme, kuid läbimurret ei sündinud, vahendas BBC.
Tööandjate ühendus CBI tõi välja, et 80 protsenti küsitletud liikmetest tunnevad, et Brexitiga seotud ebakindlus on juba praegu investeeringuotsuseid negatiivselt mõjutanud.
Reedel pidas peaminister Theresa May konverentskõne 150 firmajuhiga. Ta tahtis ettevõtjatele kinnitada, et on endiselt Brexiti leppe saavutamises kindel ning mõistab nende muret.
Üks konverentskõnel osalenud tegevjuht ütles BBC-le, et peaminister tegi head tööd ning hajutas kartusi, kuid teise firmajuhi sõnul ei olnud May sõnumis midagi uut.
CBI uuringus osalenud ühenduse liikmetest 39 protsenti ütlesid, et nad käivitavad täiendavad ettenägematuteks asjaoludeks mõeldud plaanid, kui novembriks selgust ei saabu. 19 protsendi ettevõtjate hinnangul on selleks aga juba liiga hilja.
CBI esindaja EL-i läbirääkimiste juures Nicole Sykes ütles, et olukorraga tuleb kiiresti tegeleda. Ta tõi konkreetseid näiteid tühistatud projektidest.
"Me oleme kuulnud moemajast, kes tahtis rajada Suurbritanniasse uue tehase. 50 miljonit naela investeeringuid, tühistatud," rääkis ta.
"Kuid me räägime ka väiksematest asjadest. Me kuulsime Põhja-Iirimaa farmerist, kes tahtis ehitada uue masina, et muuta oma tegevust tõhusamaks, suurendada konkurentsivõimet. Jällegi, see tühistati. Seega me tõesti räägime tõelistest majanduslikest tagajärgedest," lisas Sykes.
Vaatamata May jõupingutustele ettevõtjaid rahustada, teevad paljud firmad ettevalmistusi olukorraks, et Suurbritannia lahkub järgmise aasta märtsis Euroopa Liidust leppeta.
Kauba transpordiga seotud probleemid
Kaubakeskuste juhid ütlesid BBC-le, et nad kaaluvad võimalust tuua värsket toitu Suurbritanniasse väljaspool EL-i asuvatest riikidest, et vältida võimalikke logistikaummikuid sadamates nagu näiteks Dover.
Ettevõtted on jõudnud erinevate lahendusteni. "Me pole veel alustanud lennuki rentimist, kuid me mõtleme sellele. Me oleme Doveri pärast väga mures, seega me vaatame ka alternatiivseid sadamaid nagu Felixstowe," rääkis üks ettevõtja.
Teise suure supermarketi juht ütles aga, et õhutransport ei ole lahendus. "Praegu ei ole selleks lihtsalt võimekust, kui iga teine tööstus püüab teha sama asja," ütles ta.
Ettevõtjad tunnevad samas, et probleem on niivõrd tõsine, et nende hinnangul ei jõua olukord üldse lennukite rentimise vajaduseni.
"Ei ole võimalik, et Suurbritannia või Euroopa Liit lubaksid seda, et riigist toit otsa saaks, kuid me kaalume alternatiivseid variante, kuidas värsket toitu transportida, sest varumine ei ole võimalik."
Mures on ka autotööstus
Ka autotööstus on tarneahela viivituste suhtes väga tundlik. Tööstust esindav SMMT kommenteeris, et Brexiti edusammude vähesus on väga pettumustvalmistav ning murettekitav.
Autotootjad kaaluvad samuti alternatiivseid sadamaid, ladude suurendamist ning näiteks varuosade pakkumise kolimist Suurbritanniast väljapoole.
BMW on juba toonud lähemale iga-aastase Mini tootmise tööseisaku, et sobitada see Suurbritannia lahkumise ajaga Euroopa Liidust. Jaguar Land Rover on aga hoiatanud, et võib Suurbritannias kaotada ära kümned tuhanded töökohad.
Brexiti-leppe pärast pole pessimistlikud vaid ettevõtjad. Rahvusvahelise kaubanduse minister Liam Fox kordas sel nädalal oma ennustust, et leppeta lahkumine EL-ist on praegu tõenäolisem kui leppega lahkumine.
"Ma olen öelnud, et tõenäosus leppeta lahkumiseks on 60 protsenti ja ma ei muuda seda seisukohta," ütles ta.
Samas ütles ta sel nädalal kogunenud äriliidritele, et väljaspool EL-i ootavad neid rahvusvahelises kaubanduses suured võimalused.
Toimetaja: Merili Nael