Erik Moora: Vabaerakonna telereklaami oleks võinud ka tegemata jätta
Alates kolmapäevast ei tohi enam tänavatel olla valimisplakateid, kuid jätkuvalt saab vaadata parteide telereklaame. Eesti Ekspressi peatoimetaja Erik Moora kommenteeriski "Ringvaates" suuremate parteide telereklaame.
Moora rääkis saates, et poliitiline reklaam on väga hea asi, kuna näitab, millist sõnumit erakonnad parasjagu tähtsaks peavad ja kas nad oskavad leida keele, et valijaid kõnetada.
"Peale selle on poliitiline reklaam ka sellepärast mõnus, et ta läheb inimestele korda. Nad lihtsalt vaatavad, erutuvad, räägivad, siunavad, kiidavad ja teevad kõike muud sellist," lisas ta.
"Ringvaade" mängis Moorale ette seitsme riigikokku kandideeriva erakonna telereklaamid.
Eesti 200 on panustanud lühikestele, kaheksasekundilistele reklaamidele. Moora selgitas, et niimoodi saab erakond endale väga palju tele-eetrit.
"Neil ongi teine eesmärk - selliste reklaamide eesmärk on olla nii odav, lihtne, et sa saad seda toppida ekraanile hästi palju. Kui su bränd on hästi tundmatu, siis see kinnistub sinu peas, see üks lause: "Pikk plaan Eestile!"," rääkis ta.
Reformierakonna reklaami nimetas Moora "hea tuju reklaamiks". "Nimetatakse inimlikke märksõnu, millega inimestel kuidagi tekib isiklik suhe ja siis püütakse lõpuks mängida oma sõnumiks. Küsimus on selles, kas jõuab kohale sõnum, et tahame tuua tagasi aega, kus tulevik tundus helgem, või jääbki meelde see vingumine," rääkis Moora.
Samas on see reklaam Moora hinnangul väga sarnane erakonna mõne aasta taguse valimisreklaamiga. "Sama tegelane, sama karakter, sarnane dramatiseering, sarnane ehitus jne. Kui sa teed järje, siis on keerulisem inimesi kõnetada."
EKRE reklaam on Moora sõnul klassikaline poliitiline reklaam. "Eriti kui opositsioonist tuled, püüad maalida praeguse olukorra hästi mustades toonides. Selles mõttes tegi Reformierakond samamoodi," ütles ajakirjanik.
Moora sõnul on EKRE telereklaam puine ja kunstlik. "Ekraanil olijad ja kaadritagune hääl, kes kõlab nagu professionaalse häälena, ikkagi puterdab ja on puine ja esitab teksti. Samamoodi Martin Helme teeskleb kõne pidamist ja see teesklus paistab sealt välja, ei ole kuidagi orgaaniline või loomulik. /.../ Aga võib-olla sihtgruppi kõnetab," selgitas ta.
Vabaerakonna reklaam on Moora hinnangul väga halvasti tehtud. "Ikka juhtub halvasti, kui inimesed ei oska näidelda, orgaaniliselt oma teksti esitada. Kui sa annad neile sõnalised rollid, on see probleem. Ma ei tea, kes iganes selle on lavastanud, see inimene kindlasti ei oska inimesi lavastad, inimesed on pandud vaatama suvalistesse suundadesse. See kõik näeb välja ääretult suvaline. See on tehniliselt hästi kohmakas. Ma arvan, et selle reklaami oleks võinud vabalt tegemata jätta," kommenteeris ta.
Isamaa reklaam on tema sõnul korralikult tehtud ja edastab erakonna sõnumit. Samas püüab partei Moora arvates selle reklaamiga lahendada madala reitinguga seotud probleemi.
"Probleem, mida nad lahendavad, on see, et vahepeal räägiti, et Isamaa jääb võib-olla künnise alla. Ja siis teed reklaami, et Isamaa on igavene. Naljakas. Mis pakkumine on inimesele see, et meie erakond on igavene, mis kasu inimesel sellest on," ütles ta.
"Pingutus on professionaalne, esitatud hästi, ka esimees Helir-Valdor Seeder mõjub hästi, räägib veenvas toonis, kõlab normaalselt. Küsimus on aga see, mida lõpuks dramatiseeriti? Mida me sellest saame, et Isamaa oli kunagi tubli?" lisas Moora.
SDE reklaam on Moora sõnul sarnane Isamaa reklaamiga, kuna püüab lahendada enda mainega seotud probleemi.
"Jällegi, huvitav on see ainult selles kontekstis, mis probleemi sotsid sellega lahendavad. Vahepeal paljude inimeste etteheide sotsidele on olnud see, et nad püüavad väänata inimesi elama oma plaanide järele, õpetada, kuidas elada. Sellele vastuseks on see kõik tehtud. Kuna see on sõnum, siis seda see klipp edastab väga hästi," selgitas Moora.
Keskerakonna reklaam on tema sõnul klassikaline poliitreklaam. Samas tuletas ta meelde, et Keskerakond käib praegu seoses oma suure rahapuudusega kohut, kuid kõnealune telereklaam on väga kallilt tehtud.
"Raha maitset on palju, võttekohti on palju, võttepäevi ka ilmselt palju, väljasõidud, erinevad plaanid, valgustused. /.../ Tundub, et raha on," märkis ta.
Oma lemmikuks "Ringvaates" analüüsitud reklaamidest peab Moora Vabaerakonna oma, kuna see lihtsalt tegi talle kõige rohkem nalja.
Toimetaja: Merili Nael