Galerii: Narva lahel piiratakse õlireostust, rannikule ohtu ei ole
Täna ja homme piiratakse Toila lähistel Narva lahel aprilli lõpus avastatud merereostust, mille allikaks on Saksa sõjalaeva vrakk. Kuna reostus on piisavalt kaugel, siis rannikule reostusohtu ei ole.
Narva lahel avastati merereostus 23. aprillil ning veest võetud proovid näitasid, et merre on sattunud küttesegu. Lekkeallikaks on 37 meetri sügavusel merepõhjas olev Saksa torpeedolaev T30, mis uppus Narva lahes koos oma kahe kaaslasega T22 ja T32 1944. aasta augustikuus.
"On võimalik, et seal tankides on kuni 370 tonni erinevaid naftasaadusi ehk seal on kas hüdraulikaõli, mootoriõli – eks see kõik ole ohtlik õlide komplekt, mis võib sealt alt üles tulla," sõnas politsei- ja piirivalveemeti reostustõrje vanemspetsialist Tauno Mettis.
Rannikust kuue meremiili ehk umbes 11 kilomeetri kaugusel asuva vraki uurimise tegi keeruliseks see, et ta on ümbritsetud lõhkekehadest ja merepõhjas on nähtavus väga halb. Seetõttu venis ka päästetööde algus.
"Me pidime olema kindlad, et kui me siin toimetame, oma ankrud ja poomid paneme ning veeteedeameti ja politsei- ja piirivalveameti laev selles piirkonnas liigub, siis nende laevade ja inimestega ei juhtuks midagi," ütles Mettis.
Vraki lekkimise täpne põhjus pole teada, kuid ühe versioonina võis selle põhjustada aprillikuus Narva lahes toimunud mereväe miinitõrjeõppus.
"Me ei saa välistada seda versiooni. Kindlasti teevad mereväe tuukrid tänuväärset tööd, et neid vanu sõjaaegseid lõhkekehasid, torpeedosid kahjutuks teha, ja takistada neid selles töös on täiesti mõttetu. Me peame aru saama, et meie prioriteet on ohutus ja kui sellega kaasneb mingit merereostust, siis me peame seda reostust seirama, kokku korjama, sest see on meie töö," nentis PPA reostustõrje vanemspetsialist Mettis.
Mettise arvates pole küttesegu vaja vrakist välja pumpama hakata, sest see tegevus oleks meres leiduvate lõhkekehade tõttu väga ohtlik. Mettise sõnul piisab lekke likvideerimiseks õlitõkkepoomide ja absorbeerivate poomide paigaldamisest.
800 meetrit õlitõkkepoome paigaldatakse piirivalve reostustõrje- ja päästelaeva Kindral Kurvits abil, need on tähistatud ja mereliiklusele need ohtu ei kujuta.
Viimati oli nii suur merereostus Eestis 2015. aastal, kui Sõrve poolsaare lähistel likvideeriti Kreeka vrakist Volare tulnud reostust.