Õliühing: Eesti vastusammudeta liigub 18 miljonit eurot maksuraha Lätti

{{1655451060000 | amCalendar}}
Bensiini hind Alexela tanklas 16. juunil 2022. Paagitäis maksab üle 100 euro.
Bensiini hind Alexela tanklas 16. juunil 2022. Paagitäis maksab üle 100 euro.

Läti otsus kaotada 2023. aasta lõpuni biokütuse segamise kohustus viib kütusemüüjate hinnangul Eestist välja suurusjärgus 18 miljonit eurot maksuraha, kui riik mingisuguseid vastusamme ei astu.

Õliühingu tegevjuht Mart Raamat ütles, et kui varem pidi valitsus sisuliselt kaaluma seda, kas tahetakse eratarbijate jaoks kütuste hinnašokki leevendada, siis Läti hiljutine otsus peaks muutma ka riigi arutelutasandit.

"Kui realiseerub Läti majandusministeeriumi hinnang ja lõunanaabrite kütusehinnad langevad 10 senti, siis tähendab see, et mootoribensiin hakkab Lätis maksma Eestist kuni 20 senti vähem. Veelgi keerulisem on olukord aga diislikütuse puhul, kus taastub kuue kuni kaheksasendiline hinnavahe Läti kasuks," selgitas Raamat.

Raamatu sõnul on Eesti veoettevõtted hinnanud, et juba viiesendiline müügihinna vahe mõjutab vedajate tankimisotsuseid ja viib taas suure osa kodumaisest veondussektorist tankima lõunapiiri taha.

"See on juba läbikäidud tee ja teame täpselt, mis juhtub – eelmisel perioodil, kui Eestis olid kõrge aktsiisimäära tõttu diislikütuse hinnad Lätist kõrgemad, tangiti keskmiselt 32 miljonit liitrit aastas meie ettevõtete poolt naaberriigis. Suure tõenäosusega taastuks samasugune seis ja Eestist sõidaks Lätisse kokku umbes 18 miljonit eurot maksuraha," ütles Raamat.

Kütusesektori esindaja sõnul ei suuda riik kütusesektoris toimuvat adekvaatselt hinnata ka riigieelarve laekumiste kontekstis.

"Kui vaatame eelmise aasta sügisel koostatud 2022. aasta riigieelarve laekumiste prognoosi, siis sellega võrreldes laekub juba kütusehindade kallinemise tõttu ligi 30 miljonit eurot rohkem käibemaksu eelarvesse. Võttes arvesse ka suurt riski riigieelarve laekumiste vähenemiseks piirikaubanduse tõttu, siis lihtsalt ei pea paika valitsuserakonna väited, et aktsiisilangetus on väga suure hinnasildiga meede," selgitas Raamat.

Õliühingu tegevjuht tuletas meelde, et valitsus on lubanud korduvalt samme astuda, kui Läti oma kütusepoliitikat muudab: "Kahjuks tundub, et meie riik ja praegune valitsus on Euroopa parimad kummivenitamises, otsustusjulguse puudumises ja avalikkusele kärbeste pähe ajamises. Kõik teised riigid on astunud kiireid samme pretsedenditu hinnatõusu leevendamiseks, meie ikka analüüsime."

Kuna suvi on kütusetarbimise tippaeg, aitaks kiire otsus inimeste jaoks langetada suvise reisimisega seotud kulutusi, lisas Raamat.

ELEA: diislikütuse hind tuleb viia miinimumini

Riiki ärgitavad tegutsema ka transpordi- ja logistikaorganisatsioone ühendava Eesti Logistika ja Ekspedeerijate Assotsiatsiooni (ELEA) liikmed.

ELEA juhatuse liige Herkki Kitsing märkis samuti, et kui Eestis on lähiriikidest kõrgem aktsiis, tähendab see riigile miljonite eurode kaotust.

"Asi pole ju üksnes aktsiisist saadud tulus, vaid kogu sektori ärist, mille Eesti vedajad kaotavad," selgitas Kitsing. "Hinnavahe naaberriikidega sunnib lihtsalt vedajaid oma veokite paake täitma soodsamas kohas ehk väljaspool Eestit. Seda tehakse juba siis, kui hinnavahe on 5 senti. Järgneval pooleteisel aastal, kuni 2023. aasta lõpuni, võivad Eesti vedajad nii viia Lätisse taas kuni 15 miljonit eurot aktsiisiraha."

Möödunud kõrge aktsiisiga aastad näitasid aga, et veelgi rohkem läks riigile miljoneid kaotsi, kuna kõrge aktsiisi tõttu kaotasid Eesti ettevõtted konkurentsivõime ja suur osa Eesti turust läks välismaiste ettevõtete kätte, meenutab ELEA.

Novembris otsustas riik jätta ära 2022. aastaks planeeritud diislikütuse aktsiisitõus. "Peale seda näitas väliskaubanduse statistika, et tänu madalamale aktsiisile teenis maanteevedude sektor riigile kolme kuuga seitse korda rohkem tulu, kui oli sektori viimase nelja aasta keskmine tulu kõrgema aktsiisi juures. Kogu 2021. aastal ületas veonduse väliskaubandustulu 250 miljoni euro võrra varasematel aastatel teenitut," seisab ELEA teates.

ELEA liikmete hinnangul oleks hädavajalik viia diislikütuse hind miinimumini. "Siis on vähemalt riikide vahel võrdne olukord ja riik on enda poolt teinud kõik, et hoida oma ettevõtete konkurentsivõimet ning elanike rahakotte."

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: