Harku vallas vedasid lapsi vigaste pidurite ja kulunud rehvidega koolibussid
Harku vallas läbi viidud reid näitas, et kaheksast bussist kuus ei vastanud nõuetele. Suurem osa kontrollitutest olid koolibussid, mis tähendab, et lapsi vedasid sõidukid, millel olid kas siledaks kulunud rehvid, vigane pidurisüsteem, katkised turvavööd või avanematu avariisüsteem.
Seitse kontrollitud bussi kuulus Atko Grupile, kellele politsei saatis nädal enne reidi ka vastava teate, paludes kõik liinil olevad bussid korda teha, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Juba õpetaja Laur ütles, et kui tervet rehkendust ei jõua, tee pool, aga tee hästi. Atko Grupp on sellest tarkusest ilmselt viimase osa unustanud, sest ühele politsei- ja maanteeameti ühisel reidil kontrollitud koolibussidest olid pooled välimised rehvid pandud alla korralikud, kuid sisemised sobinuksid pigem vormelirajale.
Bussijuht Urmas vastas küsimusele, kuidas selliste rehvidega buss tee peal püsib, et ta sõidab vaikselt ega tunne, et libe oleks.
"Jah, ta sõidab vaikselt aga kui tekib ootamatu olukord, kui on vaja pidurdada või manööverdada, siis selline rehv ikkagi ei pea, kui alla kolme millimeetri on jääksügavus. Nii et ohtlik on ta igal juhul," ütles maanteeameti ühistranspordiosakonna juhtivekspert Mika Männik.
Samal ajal peeti Väänas kinni teine Atko Grupi koolibuss, mille juhil puudus kutsetunnistus.
"Kutseline autojuht peab läbima teatud aja tagant kutseõppe, kus talle väljastatakse kutsetunnistus, et ta on teadlik, mis selliste vedudega kaasneb," rääkis Põhja prefektuuri liiklusjärelevalvekeskuse välijuht Toomas Korenev.
Paraku polnud õhtu hommikust teragi targem. Kontrollitud bussi rehvid ei vastanud nõuetele ning veateatele oli peale kleebitud teip.
"Seda tehakse tavaliselt selleks, et varjata indikaatorlampe, mis näitavad olulisi tehnilisi vigu kas pidurites või roolisüsteemis või midagi muud. Ka see on lubamatu. Buss tuleb ikka ära remontida, mitte tuled kinni katta," sõnas Männik.
Kokkuvõttes oli iga järgmine buss eelmisest hullem. Hommikul bussist ilma jäänud bussijuht Urmas oli õhtuks oma tööandjalt saanud rahvakeeli päris rondi.
"Seal on ABS-süsteem omavoliliselt eemaldatud, juhtmeid ei ole, pistikud on tühjad," kirjeldas Männik.
Ta lisas, et kuus bussi kaheksast kontrollitust kõrvaldati ja neist kahel keelati üldse edasine sõit ning suunati nad ülevaatusele.
Atko oli möödunud kolmapäeval suutnud liinile saata vaid ühe korras bussi seitsmest kontrollitust. Teine korras buss sõidutas Tabasalu kooli õpetajaid ja tegemist ei olnud Atko Grupile kuuluva sõidukiga.
Põhja-Eesti ühistranspordikeskuse tegevdirektor Vello Jõgisoo kinnitas "Aktuaalsele kaamerale", et keskusele on väga oluline, et kõik liikluses osalevad bussid oleksid tehniliselt korras. Kui vedajad on kasutanud rikkis busse, siis on võimalik neile teha trahve ja viimase abinõuna leping lõpetada. Ühistranspordikeskus ootab ära politsei menetluse tulemuse ja siis otsustab, mida ette võtta.
Bussifirma Atko Grupp teatas kirjalikus kommentaaris, et eelmisel nädalal politsei ja maanteeameti korraldatud kontrollreidil busside ülevaatuse tulemusena koostatud korduva ülevaatuse kontrollaktid on ettevõte vaidlustanud kohtus ja eelnevast tulenevalt ei ole praegu võimalik teemat kommenteerida.
Harku vallavanem Erik Sandla lubab kaaluda ATKO Grupi sõitjateveo lepingu ülesütlemist.
"Kindlasti. Siinkohal ma tahan vabandada kõigi lapsevanemate ees ja vallaelanike ees, kes tõesti on pidanud kannatama Atko sellise tegevuse pärast. Meie igal juhul sellist asja ei saa edaspidi kannatada. Kui nüüd uus hange tuleb, siis kindlasti kavatseme sinna sisse saada sellise klausli, et ainult teatud vanuseni tohib busse kasutada," lausus ta.
Sandla lisas, et sõltuvalt järelevalvemenetluse tulemustest astuvad nad järgmisi samme, vaatavad, mida ütlevad lepingutingimused ega välista ka lepingu üles ütlemist.
Toimetaja: Karin Koppel