Eesti LNG-laev asus Argentinast teele
2010. aastal ehitatud LNG taasgaasistamist võimaldav laev Exemplar suundub Euroopasse peale tarnelepingu lõppemist Argentinas, vahendas portaal LNGPrime.
Laev saabus Argentina Bahia Blanca LNG-terminali maikuus, et tarnida Argentina jaoks 2022. aasta talve veeldatud maagaas.
Laev asus neljapäeval teele Hispaaniasse hooldustöödeks ja talvisteks ümberkohandusteks.
FSRU Exemplar and its crew have completed another successful winter in Argentina. Today, the vessel and its Argentine crew depart Bahia Blanca for the Baltic Sea to provide LNG regasification services to both Finland and Estonia. #EE #ExcelerateEnergy #Argentina pic.twitter.com/3OSU9f8nUU
— Excelerate Energy (@Excelerate_EE) August 24, 2022
Laeva jaoks on see esimene kord ületada Atlandi ookeani.
Exemplar on renditud kümneks aastaks Soome, Eesti ja teiste Balti riikide veeldatud maagaasi (LNG) taasgaasistamiseks. Laev on võimeline pakkuma aasta peale üle viie miljardi kuupmeetri taasgaasistamist.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) energeetika asekantsler Timo Tatar rääkis ERR-ile, et Eesti ja Soome toimetavad Exemplari osas vastavalt kevadel saavutatud kokkuleppele. See näeb ette, et LNG vastuvõtmise võimekus luuakse nii Eesti kui ka Soome poolele.
"Exemplar sildub sellesse sadamasse, kus see vastuvõtuvõimekus on saanud varem valmis. Eesti tööd on graafikus, et novembri lõpuks peaks olema siin kõik eeldused loodud, et laev saaks siia tulla. Kuid ka Soome pool liigub töödega väga ilusti edasi," rääkis Tatar ERR-ile.
"Oluline on see, et laev on siiapoole teel. See laev jõuab siia regiooni ja lahendab gaasi varustuskindluse probleemi ühtemoodi hästi sõltumata sellest, kas ta sildub Soomes või Eestis," rõhutas Tatar. Laeva rentis Gasgrid, kes on Soome gaasisüsteemi haldur ja seda laeva opereerib Gasgridi tütarettevõte, kes on terminali pidaja.
"Praegu töötavad süsteemihaldurid Soome eestvedamisel välja terminali kasutamise tingimusi. Need tingimused tehakse avalikuks võimalikult kiiresti. Siis tehakse teatavaks ka see, mis tingimustel on võimalik turuosalistel hakata terminali kasutama, sest gaasi hakkavad ostma ikkagi nemad. Terminal on vahenduskoht, kus on võimalik maailmaturult ostetud LNG-d taasgaasistada ja gaasivõrku lülitada," selgitas Tatar.
Kuna seda laeva rendib Gasgridi tütarettevõte, siis kogu protsessi juhtroll on soomlastel, nentis asekantsler. "Vahendame ka soomlastele Eesti turuosaliste ootust saada täiendavat infot terminali kasutamise tingimuste kohta, samuti kui ka nende ootust, et need protsessid käiksid kiiremini," märkis Tatar.
Praegu Eesti turuosalised LNG-tarne lepinguid veel sõlmida ei saa. "Kannustame taas takka Soome osapoolt, sest mida varem saame hakata planeerima LNG kargosid, seda kasulikum kõigile. Eesmärk on see, et turuosalisel on sõltumata Eesti või Soome päritolust terminalile võrdne ligipääs," kinnitas Tatar.
MKM teeb tema sõnul kõik endast oleneva, et poleks riski, et detsembris Eestis gaasi gaasitorudesse suunamiseks pole, sest lepingud tarnijatega jäid õigeaegselt sõlmimata.
Kui Exemplar hilissügisel jõuab Soome lahele, siis tal võiks olla täis paak LNG-d, ütles Tatar. "Tal võiks olla esimene LNG kargo juba peal. Hetkel mul pole teadmist, kas tal on LNG laadung peal, kui on, siis kindlasti mitte Eesti tarbijatele," ütles ta.
Toimetaja: Allan Aksiim
Allikas: Vikerraadio "Uudis+", intervjueeris Arp Müller