Võrklaev: õlitehase ehituse seismine maksab kuus miljoneid eurosid
Enefit Poweri Auvere õlitehase ehitamise seiskumine läheb emaettevõttele Eesti Energiale maksma kuus miljoneid eurosid ning selle peab tehtud investeeringute tagasisaamiseks kindlasti valmis ehitama ja tööle panema, ütles "Esimeses stuudios" rahandusminister Mart Võrklaev (Reformierakond).
Võrklaeva sõnul tähendab õlitehase valmimise edasilükkumine Eesti Energiale kuu kohta miljoneid eurosid kahjumit. Kui palju saab kogukahju peale riigikohtu otsust olema, alles arvutatakse, lisas ta.
Eesti Energia juhi Andrus Durejko sõnul võib õlitehase mittekäivitamine kaasa tuua kahju mitukümmend miljonit eurot aastas, millele võib lisanduda vajadus kaevureid koondada.
Võrklaev kordas varem öeldut, et kuigi ta isiklikult õlitehase rajamise otsust õigeks ei pea, tuleb 350 miljonit investeeritud eurot riigile ja Eesti Energiale tagasi teenida.
"See tehas on praktiliselt valmis, maksumus on 350 miljonit, suur osa sellest on kohustustega tänaseks kaetud. Pean ainuvõimalikuks, et vajalikud menetlused läbi viia nii keskkonnamõjude osas kui ka kompleksloa osas, et tehas käivitada. Eesti Energia on mulle öelnud, et enne kui kompleksluba pole, nemad ehitusega lõpuni ei lähe, sest siis ei tea, kas seda avada saab. Ma ise ei toeta seda, et neil 350 miljonit eurot vanarauda Ida-Virumaal seisab," lausus Võrklaev.
Võrklaev lisas, et kuivõrd õlitehase käivitamine paneb lisasurve Eesti võetud kliimaeesmärkide saavutamisele, siis peab aastate jooksul mõtlema, mida tehasega aastaks 2035 või 2040 teha.
"Tuleb seada reaalsed eesmärgid, et 2035, 2040 tehas kliimaeesmärkidele vastab või peab olema selleks ajaks suletud või uue tehnoloogiaga uuendatud. Kindlasti kliimaeesmärkidega vastuollu ei saa minna. Aga täna peaks seadusi ja uuringuid järgides tööle tehase saama, et oma kulud vähemalt tagasi teeniks," lausus Võrklaev.
Automaksu eelnõu saab kindlasti veel täiendusi
Palju vaidlusi tekitanud mootorsõidukimaksu eelnõu pole veel kindlasti valmis, ütles Võrklaev. Teisipäeval näiteks tuli välja, et rahandusministeeriumi hinnangul võiks kooskõlastusringil oleva automaksu eelnõust maha võtta punkti, millega vanade autode esmaregistreerimise tasu langeb auto vanuse kasvades.
Võrklaeva sõnul lõppeb järgmisel esmaspäeval eelnõu kooskõlastusring ning juba praeguseks on saadetud rahandusministeeriumile "palju häid mõtteid".
"Olen päris kindel, et eelnõus veel mõningaid muudatusi teeme ja teeme seda ühiskonnast tulnud tagasiside pealt," ütles ta.
Automaksu idee kohta märkis Võrklaev, et ta ei ole erinevalt oponentide seas levinud arvamusele uute maksude fänn ning eelistas ka eelarvläbirääkimistel tugevamaid kokkuhoiumeetmeid uutele maksudele.
"Ma ei ole maksufanatt, nagu võiks arvata, et riik on edukam siis, kui on palju uusi makse ja need on hästi kõrged. Sellesse usun küll, et riigi rahandus peab olema korras, me ei saa võlgu elada ja katta laenudega püsikulusid. /.../ Ma olen selle poliitiku poolt, kes soovib kokku hoida, mitte makse juurde mõelda. Ka eelarveprotsessis oleksin sellele lähenenud jõulisemalt, aga iga asi eeldab kompromissi," lausus ta.
Toimetaja: Marko Tooming
Allikas: "Esimene stuudio", intervjueeris Andres Kuusk