Eesti Raudtee rajab sõjatehnika transpordiks Sõmerpallu raudteesõlme
Eesti Raudtee plaanib 2027. aastaks rekonstrueerida Valga-Koidula vahelise raudteelõigu ning rajada Sõmerpallu raudteesõlme. 70 miljoni suuruse investeeringu eesmärk on ennekõike luua võimalused militaartehnika transpordiks, aga ka kauba veoks ning vajadusel reisijateliini avamiseks.
Eesti Raudtee on koostöös Riigi Kaitseinvesteeringute Keskusega (RKIK) esitanud euroraha taotluse, et ligi 88-kilomeetrine lõik rekonstrueerida. Kuigi rahastusotsus selgub alles uue aasta jaanuaris, tutvustati selle nädala esmaspäeval plaane kohalikele elanikele.
"Eesti Raudtee eesmärk on rekonstrueerida Valga-Koidula raudteeliin selliselt, et oleks tagatud nii tsiviil- kui ka kaitseotstarbeline kasutus. Sellesse projekti kuulub Sõmerpalu jaama laiendamine ehk sinna rajatakse laadimisplatvorm. Jaam ehitatakse selles ulatuses ümber, et oleks võimalik seda rajada," rääkis Eesti Raudtee ehitusteenistuse juhi Riho Vjatkin ERR-ile.
"Terve Valga-Koidula raudteeliin, umbes 88 kilomeetrit, rekonstrueeritakse. Sinna loome platvormide rajamisega eelduse reisirongiliikluse käivitamiseks. Samuti teeme Sõmerpalu jaamast laienduse Mustassaare suunal, kohalikud töösturid saavad siis kaubaveod raudteele [suunata]," lisas Eesti Raudtee ehitusjuht.
Sõmerpalu raudteesõlme laiendusega tuleb sinna juurde kaks-kolm rööpapaari, riigimaale rajatakse laadimisplatvorm.
"Kohalik omavalitsus on plaaninud kohe-kohe algatada üldplaneeringu, teemaplaneeringu, mille raames hinnatakse siis kavandatud tegevust, asukohta ja täpsustatud ehitustingimusi. Ja samuti koostatakse selle käigus keskkonna mõjustrateegiline hindamine," selgitas Vjatkin.
Riigi kaitseinvesteeringute keskuse (RKIK) huvi arenduses on see, et kaitsevägi saaks vajadusel oma tehnikat kiirelt ja lihtsalt üle Eesti liigutada.
"Peamiselt on täna mööda raudteed oma tehnikat liigutanud liitlased, aga kindlasti on ka Eesti üksused kaalunud, et miks mitte Tapalt liikuda Võrru õppustele mööda raudteed, tekitamata selle võrra ka ohtlikke olukordi teedel," rääkis RKIK-i taristuprojektide koostöö koordinaator Kaupo Kaasik.
Raudtee rekonstrueerimisega on plaan luua eeldused reisijate veoks ehk rajada ooteplatvormid ja taastada raudtee seisukord nii, et seal saaks sõita kuni 120 kilomeetrit tunnis.
"Elron on minu teada teinud täna toetuskirja selle projekti rahastuse vaates ja kindlasti toetab siin reisirongi liikluse avamist," ütles Vjatkin
Plaanide tutvustamise koosolekule tulnud umbes 40 inimest, kellest enamus olid kohalikud, esitasid küsimusi nii müra- kui ka keskkonnamõjude kohta. Vahetult raudtee ääres elav Mustassaare elanik Taimar Sügis leiab, et raudtee rekonstrueerimine on positiivne piirkonna arengu seisukohalt ning suureneva mürafooni pärast ta pigem ei muretse.
"See aitab kaasa keskkonna kokkuhoiule, kui meil läheb see rongiliiklus käima, logistilise koha pealt juba ja samas kohalikele ta lühendab näiteks juba Võrru sõidu aega meil. Jah, ma saan murest aru, et see müratase on meil ühelt poolt harjutusväli, teiselt poolt hakkab see laadimisplatvorm seal tööle, aga samas see ei ole igapäevane tegevus seal," rääkis Sügis.
Rääkides Valga-Koidula raudteeliini rekonstrueerimisest, ütles Vjatkin, et viimane remont toimus seal 1980. aastate keskpaigas. "Seal on tee üsna halvas seisukorras, on kehtestatud mitmeid kiiruspiiranguid ja kui täna seal reisirongiliiklus avada, siis ei ole see kindlasti atraktiivne. Põhimõtteliselt on meil plaan kogu lõik kapitaalremontida, seal olevat rajatised samuti ja nagu ütlesin, siis taastame reisiplatvormid antud liinil. Et hiljem oleks siis tagatud meie poolt sõidukiirus 120 kilomeetrit tunnis reisirongidele ja kaubarongidele siis 80 kilomeetrit tunnis."
Tegemist oli projekti esmase tutvustamisega ja enamus asjaolusid on alles selgumisel.
Toimetaja: Mait Ots, Merili Nael