Migratsioonivastaste laev sattus merehätta, appi tuli migrante päästev laev

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
C-Star Liibüa ranniku lähistel. Autor/allikas: AFP/Scanpix

Migratsioonivastaste aktivistide rühma Defend Europe laev C-Star sattus Vahemerel merehätta ning abikutsele vastas päästelaev Sea-Eye, mis on piirkonnas tegelemas sellega, mille vastu C-Stari aktivistid olid võitlema saabunud - ehk Sea-Eye on üks laevadest, mis päästab Liibüast Itaaliasse pürgivaid ja merehätta jäänud migrante.

"Meil on kohustus aidata kõiki erehätta sattunuid, sõltumata nende päritolust, nahavärvist, usutunnistusest ja veendumustest," kommenteeris Sea-Eye kõneisik Michael Buschheuer Yle uudiste teatel.

Sea-Eye saabus kohale eelkõige seetõttu, et nendega võtsid ühendust Itaalia võimuesindajad ja teatasid, et Sea-Eye asub kõige lähemal hädakutsungi saatnud C-Starile.

Defend Europe üritas hiljem probleemi väiksemana näidata ning teatas, et tegu oli mootoris tekkinud tehnilise veaga, mille parandamiseks oli vaja laeva mootor peatada.

C-Stari sõit Vahemerel on olnud juba varem problemaatiline.

Näiteks pidasid Egiptuse võimud selle Suessi kanalis kinni ja otsisid sealt relvi.

Hiljem juulis peeti selle omanik ja osa meeskonda Küprosel kinni, sest osal meeskonna Sri Lanka päritolu liikmetest olid võltsitud dokumendid. Seepeale aga esitasid mitmed Sri Lankalt pärit meeskonna liikmed hoopis Küprose võimudele varjupaigataotlused ning rääkisid, et nad olid maksnud raha, et neid Euroopasse toodaks.

Hiljem aga tekkis migratsioonivastaste laeval probleeme seoses sellega, et Kreeka ja Sitsiilia sadamates neid vastu ei võetud. Eriti häälekat vastuseisu väljendati aga Tuneesias, kus kohalikud ametiühingud ja kalurid korraldasid suure kampaania, et nende sõnul "rassistide laeva" mitte üheski Tuneesia sadamas vastu ei võetaks.

Immigratsiooni ja islami vastu olevate noorte aktivistide rühm Defend Europe asus laevaga C-Star teele juulis Djiboutist. Laevaoperatsiooni jaoks oli varem kogutud 75 000 eurot annetusi.

Aktivistide sõnul üritavad nad oma laevaga häirida mittetulundusühingute päästelaevade tegevust Vahemerel, sest aktivistide hinnangul aitavad abiorganisatsioonid kaasa inimsmugeldamisele.

Näiteks pühapäeval jälitasid nad abiorganisatsioonide Piirideta Arstid (Médecins Sans Frontières ehk MSF) ja SOS Mediterranée poolt rahastatud päästelaeva Aquarius.

"Alustame operatsiooni Liibüa rannikul ja kutsume teid üles lahkuma päästepiirkonnast, sest te olete magnetiks inimsmugeldajatele ja aitate neil teenida miljoneid," teatas C-Star Aquariusele.

Sarnase sõnumi saatsid aktivistid ka Hispaania abiorganisatsiooni laevale Golfo Azzurro, mis omakorda teatas vastuseks C-Starile, et aktivistid hädakutseteks mõeldud raadiosageduse vabastaksid.

Suurem osa C-Stari pardal olijatest on tõenäoliselt Prantsusmaalt, Saksamaalt, Austriast ja Itaaliast pärit paremäärmuslikud aktivistid.

Inimõigusorganisatsioonid on süüdistanud C-Stari aktiviste väga ohtlikus PR-trikis.

C-Stari näol on kusjuures tegu Soome veeteedeameti endise uurimislaevaga, mis Soomes olles kandis nime Suunta.

ÜRO andmetel on käesoleval aastal üle Vahemere Itaalia rannikule jõudnud umbes 95 000 migranti. Vahemerd ületades on hukkunud 2378 migranti. Esimese kuue kuu jooksul on 30 protsenti päästeoperatsioonidest teostatud MTÜ-dest abiorganisatsioonide poolt.

Abiorganisatsioonide päästelaevad pole aga probleemiks ainult C-Stari aktivistide jaoks, vaid ka Itaalia võimud on asunud nende tegevust rohkem piirama. Rooma on kehtestanud abiorganisatsioonide päästelaevade jaoks põhjalikud uued reeglid ning nende eiramise korral ei lasta laevu enam Itaalia sadamatesse.

Toimetaja: Laur Viirand

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: