Andres Anvelt: moodsa idapiiri väljaehitamine jätkub ({{commentsTotal}})

Foto: Siim Lõvi /ERR

Eesti idapiiri väljaehitamine jätkub ja sellest saab Euroopa Liidu jaoks standard, kinnitas siseminister Andres Anvelt. Ta lisas, et eksperdid hindasid prognoositud umbes 250 miljoni euro suurust ehitusmaksumist üsna täpseks.

"Väliseksperdid ütlesid, et tehtavad kulud vastavad reaalsuste," ütles Anvelt neljapäeval valitsuse pressikonverentsil. Ta lisas, et ka Riigi Kinnisvara AS-i (RKAS) analüüsi kohaselt on projekti eeldatav maksumus objektiivne.

RKAS tõi küll Anvelti sõnul välja, et vaja on arvestada ehitusturu hindade kasvuga, mis on umbes seitse protsenti aastas ja riigimaanteede kulumisega, mis on seotud ehituse tarbeks tehtavate vedudega.

"Aga ambitsiooni langetamine ei saa tulle kõne alla, oleme arvestanud kõiki riske, nagu salakauba vedu, ebaseaduslik piiriületus," märkis Anvelt. Ta märkis, et ehitusturgu arvestades ei saa varem ehitustöid lõpule viia kui 2026. aastal.

Siseminister ütles, et piiriprojektile on andnud heakskiidu ka Euroopa Liidu piirivalveagentuur. "Sellest saab Euroopa Liidu välispiiride standard."

Peaminister Jüri Ratas lausus, et Eesti idapiiri väljaehitamise võimekust ohtusid arvestades kindlasti langetada ei saa. "Piir peab olema kindel ja moodne. Lähikuul tuleb kokkuleppe teha, täpselmad summad selguvad riigieelarve ja riigiarve strateegia arutelul. Lisarahastust tuleb leida," lausus Ratas.

Kogumaksumus 320 eurot

Siseministeeriumi andmetel kujuneb Eesti ja Venemaa vahelise riigipiiri taristu ja tehnilise seire süsteemi väljaehitamise maksumuseks 11 aasta jooksul orienteeruvalt 250,3 miljonit eurot, millele lisanduvad hooldus- ja ülalpidamiskulud aastani 2026 täiendavalt 70 miljonit eurot, vahendas kolmapäeval uudisteagentuur BNS.

Idapiiri väljaehitamise ja hooldus- ning ülalpidamiskulude jaoks on praegu katteallikaid kokku 96,8 miljonit eurot. Hinnangute kohaselt on vajadus 320,3 miljonit eurot, mistõttu tuleb siseministeeriumi valitsemisalale planeerida rahandusministeeriumi sihtotstarbelisse reservi lisaraha 223,5 miljonit euro ulatuses, selgub siseministeeriumi arvutustest.

Idapiiri ehitamiseks on kokku juba kasutatud ja edaspidiseks planeeritud katteallikad 71 miljonit eurot, mistõttu vajab siseministeerium täiendavalt 179,3 miljoni eurot. Piiri hooldus- ja ülalpidamiskulude prognoositav vajadus kuni 2026. aastani on 70 miljonit eurot, mis ületab varasemat hinnangut 15,2 miljoni euroga.

Aastast 2027 on prognoositavad aastased ülalpidamiskulud 15-16 miljonit eurot, rahandusministeeriumi sihtotstarbelisse reservi on kuni 2026. aastani planeeritud kuludeks 25,8 miljonit eurot ehk lisaks on reservi vaja 44,2 miljonit eurot.

Ekspertide hinnangul kujuneb idapiiri maksumuseks 2017. aasta hindadega 188-194 miljonit eurot, mis jääb samasse suurusjärku tänavu veebruaris avaldatud prognoosile. Kuid ehitushindade kasv ja plaanitust viis aastat kauem kestev ehitusperiood võivad tõsta piiri rajamise maksumust veel umbes 62 miljoni euro võrra. Samuti tuleb arvesse võtta, et piiritaristu väljaehitamise lõplik maksumus kujuneb ehitushangete tulemusena.

Siseministeerium küsis RKAS mahu- ja kuluhinnangut piiritaristu väljaehitamise projektile. RKAS-i poolt riigihangete põhjal arvutatav ehitushinnaindeks näitab viimase viie aasta jooksul ehitushindade kasvu keskmiselt seitse protsenti aastas.

Samas on riigipiiri ehitusmaksumuse kallinemine RKAS-i hinnangul mõnevõrra aeglasem kui hoonete puhul, kuna tegemist on rajatistega ning valdava osa ehitusmaksumusest moodustavad mehhanismide ja täitematerjalide maksumused, mille hinnad ei kasva tõenäoliselt ehitiste hinnaga võrreldes sama kiiresti.

Ehitustöid mõjutab ka Rail Balticu rajamine

Samas on RKAS välja toonud, et tulevastel aastatel võivad prognoosi kontrollimatult muuta suuremahulised ehitustööd Eestis, näiteks Rail Balticu ehitus ja teedeehituse turuolukord riigimaanteede ehitamisel. Kallinemist võib tingida ka kütusehinna ja tööjõukulude maksumuse tõus, kirjutas BNS.

RKAS-i koostas hinnangu 135,6 kilomeetri maismaapiiri ja 76,7 kilomeetri jõepiiri piiritaristu väljaehitamise projektile arvestades lepingu tingimusi. RKAS andis hinnangu arvestamata radarite ja madallennu kontrolli lahendusi. Eeelarve analüüsi aluseks olid politsei- ja piirivalveameti (PPA) esitatud projektmaterjalid, mis sisaldasid muuhulgas valdavale osale projekteerija poolseid kulukalkulatsioone, välja arvatud turvasüsteemide kalkulatsioonid.

Siseministeerium teeb valitsusele ettepaneku kiita heaks idapiiri väljaehitamise ja hooldamise rahastamine täies ulatuses ja arvestada idapiiri väljaehitamist Eesti strateegilise investeeringuvajadusena ning käsitleda seda prioriteedina Euroopa Liidu 2021-2028 eelarveperioodi EL-i fondide määruste eelnõudes vabariigi valitsuse seisukohtade kujundamisel.

Veebruaris tegi siseministeerium ettepaneku jaotada idapiiri taristu ja tehnilise seire süsteemide välja ehitamine aastatele 2019-2026, mis võimaldab jaotada piiri välja ehitamise ja hooldamise koormust riigieelarvele ühtlasemalt.

Moodne piir Venemaaga pidi esialgsete plaanide järgi valmima tänavu või hiljemalt 2019. aastal, kuid praegu on 136-kilomeetrisest kagupiirist valmis 3,5 kilomeetri ulatuses katselõike. Samas sai Eesti maismaapiir Venemaaga möödunud aastal täies ulatuses tähistatud. Tehnilise valvega kaetud piiri loomine võimaldab tulevikus tuvastada piiri läheduses toimuva tegevuse kohe, samuti töödelda kõiki piiril toimuvaid intsidente reaalajas. Kogu idapiiri ehituse maksumuseks oli algselt planeeritud üle 70 miljoni euro.

Toimetaja: Indrek Kuus



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: