Rail Balticu töötajate hinnangul on projekt kriisis
RB Raili töötajad saatsid kolme Balti riigi juhtidele ja ministeeriumitele ühispöördumise, milles juhivad tähelepanu projekti murekohtadele: projekt on töötajate hinnangul jõudnud halvast juhtimisest ja huvide konfliktidest tulenevalt kriitilisse olukorda, töötajad nõuavad ka ettevõtte nõukogu esimehe tagasiastumist.
Peale ettevõtte tegevjuhi tagasiastumist 30. oktoobril saatsid töötajad ühisavalduse kolme riigi peaministritele ja transpordiministritele. Viimase 14 kuu jooksul on ettevõttes vahetunud viis tippjuhti, mis näitab pöördumise autorite sõnul struktuurseid probleeme projekti elluviimisel.
"Me usume, et projekti edu tagamiseks on oluline ühendada jõud kõigi Balti riikide vahel enne ehituse algust. On aeg küsida riikide parlamentidelt, valitsustelt ja Euroopa Komisjonilt, kas Rail Baltic on projekt, mis toob Balti riikidele ja Euroopa Liidule pikaajaliselt kasu või jätkab see ebaefektiivselt, huvide konfliktide ja hooletu suhtumisega Euroopa Liidu ja riiklikesse vahenditesse. Meie, RB Rail AS-i töötajad, oleme pühendunud aktiivsesse rolli Rail Balticu juhtimise ja ellu viimise parendamisse," seisab kirjas.
Pöördujate hinnangul on vaja järelevalvet kõrgemal tasemel, sest praegune fragmenteeritud ülesannete jaotus ei taga efektiivselt projekti elluviimist. Töötajate arvates tuleks luua ühine sõltumatu nõukogu, mis esindaks kõigi osanike huve ning aitaks vältida huvide konflikte.
Muu hulgas nõuavad töötajad RB Raili nõukogu esimehe Karolis Sankovski tagasi astumist, põhjenduseks tuuakse huvide konflikte. Samuti ka asjaolu, et Sankovski ei ole suutnud järgida häid juhtimispõhimõtteid ega suutnud ennetada juhtkonna pidevat vahetumist.
"Põhimõtteliselt Sankovski töötab Leedu Raudteele, keda ühisettevõte peaks koordineerima ja Sankovski esindab seal Leedu Raudtee huve, nii et pigem on töötajate või ühisettevõtte soov, et Leedu ministeerium oleks rohkem kaasatud otsustusprotsessidesse ja et seda projekti ühtsetele standarditele viia," selgitas RB Rail Eesti filiaali direktor Aivar Jaeski "Aktuaalsele kaamerale".

Töötajad soovivad, et ettevõtte nõukogusse määrataks ka üks liige esindama töötajate huvisid.
Rail Baltic on graafikust maas ja töötajad leiavad endiselt, et praegune juhtimismudel ei võimalda projekti edukalt ellu viia.
"Juhtimismudel ja üldse kogu koostöömudel, mida Rail Balticu puhul kasutatakse, on täis probleeme. See pärsib projekti elluviimist vajalikus tempos," rääkis RB Raili peajurist, töötajate esindaja Girts Ruda "Aktuaalsele kaamerale".
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul on oluline Rail Balticu ühisettevõttes tagada kodurahu, leida ettevõttele uued juhid ja projekti elluviimisega vastavalt ajakavale edasi liikuda.
"Rail Baltic on Eestile, Lätile ja Leedule keeruline ja väga suuremahuline projekt, mis on ajalooliselt unikaalne ja vajab kolme riigi ja Euroopa Komisjoni vahelist tihedat koostööd. Ühised suured eesmärgid oleme kokku leppinud ja nendest lähtume ka täna. Keerukaks muudab projekti asjaolu, et ka nüanssides on vajalik leida kõiki osapooli rahuldavad lahendused," ütles RB Rail nõukogu liige Anti Moppel.
"Mõistan, et ühisettevõtte töötajad tunnevad muret Rail Balticu tuleviku üle ning oleme nõukoguga nende poolt välja toodud väljakutsetega kursis. Mul on heameel tõdeda, et pöördumises on välja toodud RB Raili töötajate endi tahe raudtee ehitus ellu viia," lisas Moppel. "Täna käib töö, et leida ühisettevõttele uued juhid, tagada töörahu ja jätkata tegevustega vastaval ajagraafikule."
"Jõudsalt edasi liikumiseks peab olema järgmistel kuudel ja aastatel põhirõhk suunatud projekteerimistegevuste lõpetamisele ning ehituse alustamisele. Samuti on oluline tagada, et senine Euroopa Liidu ning Balti riikide rahastus projektile oleks kasutatud plaanide kohaselt, otstarbekalt ning aegsasti," märkis Moppel. "Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium eeldab, et ühiste eesmärkide saavutamiseks jätkub kõigi osapoolte hea koostöö."
RB Rail AS-i nõukogu nimetas teisipäeval ettevõtte ajutise tegevjuhi ametikohale Agnis Driksna, kelle töökohustused tegevjuhina algavad 2. detsembrist. Ta asendab Timo Riihimäkit, kes astus ametist tagasi isiklikel põhjustel ning kelle ametiaeg lõpeb 1. detsembril.
Lisaks astus ametist tagasi RB Raili tehniline juht ning juhatuse liige Mart Nielsen, kes soovib end edaspidi rakendada erasektoris. Vastavalt ettevõtte nõukogu otsusele täidab alates 24. detsembrist ajutiselt tehnilise juhi koha ettevõtte planeerimis- ja rakendusvaldkonna juht Kaido Zimmermann.
RB Rail AS on Eesti, Läti ja Leedu ühisettevõte, mis on loodud selleks, et koordineerida Rail Balticu projekti elluviimist. Ettevõte on projekti keskne koordinaator.
Toimetaja: Merili Nael, Ragnar Kond
Allikas: ERR/BNS