Aas: Nordica ei pruugi ikkagi veel Tallinnast lendama hakata ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1597229640000 | amCalendar}}
Foto: Nordica

Ehkki Euroopa Komisjon kinnitas Eesti riigiabi Nordicale, ei tähenda see, et riigile kuuluv lennuettevõte kohe Tallinnast lähtuvad liinid avab, ütles majandus- ja taristuminister Taavi Aas.

"Täna sõltub see (lendude alustamie - toim.) kahest tegurist: epidemioloogilisest olukorrast sihtkohas ning konkurentsiolukorrast - kahjumiga lendamine pole mõistlik," rääkis Aas. "Täna Tallinnast lendamine ei saa kasumlik olla," rõhutas ta.

Aasa sõnul on Nordica on seni käitunud väga mõistlikult, kui ole läinud kiirustades liine avama, mis oleks toonud kaasa kahjumi. "On firmasid, mis seda on teinud, aga see pole neile oodatud edu - turu võitmist - kaasa toonud. Eks elu näitab, kelle taktika on õigem olnud," rääkis minister.

Samas ei saa kahjumiga lendamine kesta lõpmatult ning üks kord peavad need ettevõtted oma tegevust muutma, tõdes Aas.

"Arvestades, et teised lendajad ei suuda enam kahjumlikult neid liine edasi teenindada, siis on oluline, mis saab pärast seda, kui nad oma lennud peatavad. Nordica puhul on kõige olulisem, et neil oleks valmisolek. Alles sealt edasi tuleb vaadata, mis sihtkohtadesse ja mis lennukitega nad lendama hakkaksid," rääkis Aas.

Minister kinnitas, et ehkki Eestil on pooleli läbirääkimised Poola lennuettevõttega LOT selle osaluse väljaostmiseks ühisfirmast Regional Jet, ei tohiks see takistada Nordicale plaanitud riigiabi kasutusele võtmist. Regional Jet, millest 51 protsenti kuulub Nordicale ja 49 protsenti Poola riiklikule lennufirmale LOT, opereerib Nordica lende.

Nordica on teinud allhanget LOT-ile selle lendudel Tallinnast ning samas oma peamise kasumi on ettevõte teeninud Rootsis ja teistes Põhjamaades regionaalsete lennuliinide teenindamisega.

Aasa sõnul oleks ettevõte jäänud sel aastal kasumisse, kui lende ei oleks koroonaviiruse pandeemia tõttu peatatud.

Laen tuleb tagasi maksta

30 miljoni euro suurune rahasüst Nordicale pole lihtsalt niisama antud raha, ütleb Aas.

"Kaheksa miljonit on laen. Laen teatavasti tuleb alati tagasi maksta ja 22 miljonit on sissemakse aktsiakapitali, aga ka see kuulub tegelikult Eesti riigile tagastamisele ehk põhimõtteliselt suhteliselt sarnased tingimused Air Balticuga," selgitas Aas.

Aas lisab, et aktsiakapitali sissemakse vaadatakse uuesti üle viie aasta pärast. Laenu tähtajaks on kuus aastat ja see antakse turutingimustest madalama ehk subsideeritud intressiga. Täpset intressi pole veel paika pandud.

"Me kõigepealt peame kätte saama selle lõpliku loadokumendi, sest meie info põhineb praegu ka sellel, mis on Euroopa Komisjon teada andnud, aga neid lõplikke materjale, juriidilisi dokumente me täna veel näinud ei ole, nii et kõigepealt tutvume nendega, siis saame ka sellele vastata," lisas Aas.

Tema sõnul on endiselt kavas ka poolakate LOT-i väljaostmine Nordicale ja LOT-ile kuuluvast lennukiparki opereerivast ühisfirmast Regional Jet. Nordicalt endalt ootab riik valmisolekut alustada Tallinnast lende, et ühendused Euroopa keskustega oleks tagatud. Teisalt oodatakse, et ettevõte suudaks tegutseda kasumlikult.

Aasa sõnul teeb valitsus Nordica toetamise lõpliku otsuse niipea kui võimalik ehk hiljemalt kahe nädala pärast. 

Toimetaja: Mait Ots, Merilin Pärli

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: