Euroopa Liidu diplomaadid kiitsid Valgevene lennukeelu heaks

{{1622818980000 | amCalendar}}
$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Belavia lennuk. Autor/allikas: Ken Mürk/ERR

Euroopa Liidu suursaadikud kiitsid reedel heaks bloki õhuruumi sulgemise Valgevene lennufirmadele, kinnistades sellega valitsusjuhtide otsuse karistada Minski Ryanairi lennuki maanduma sundimise eest, ütlesid reedel diplomaadid.

Laupäevast jõustuva meetme järgi ei tohi Valgevene lennufirmad blokis maanduda, õhku tõusta ega selle õhuruumis lennata, ütlesid diplomaadid.

EL-i liidrid andsid lennukeelule heakskiidu mais toimunud tippkohtumisel. Samuti ärgitati bloki lennufirmasid vältima Valgevene õhuruumi.

Keeld on esimene osa sanktsioonidest Aleksandr Lukašenko režiimi vastu seoses Ateena-Vilniuse lennuga, mis sunniti maanduma 23. mail teisitimõtlejast ajakirjaniku Raman Pratasevitši ja tema tüdruksõbra vahistamiseks.

EL-i liidrid leppisid ka kokku, et laiendatakse Valgevene ametnike nimekirja, kelle vara külmutatakse ja kellele kehtestatakse reisikeeld. Lisaks on plaanis sanktsioonid riigi majandusele.

Musta nimekirja kantavate ametnike ja üksuste nimekirja peaksid Euroopa diplomaadid kinnitama järgmisel nädalal.

Nende seas on eeldatavasti kümme ametnikku, kes võetakse sihikule reisilennuki maanduma sundimise eest ja veel mitukümmend, kes kantakse nimekirja opositsiooni meeleavalduste mahasurumise eest, ütlesid diplomaadid.

Brüsseli ametnikud koostavad ka ettepanekuid laiemateks majandussanktsioonideks, mis võivad jõustuda juba juunis ning võivad hõlmata Valgevenele olulist väetisetööstust.

EL on sanktsioonid kehtestanud 88 Valgevene ametnikule, nende seas Lukašenkole. Seni on kauaaegne autokraatlik riigipea survet tõrjunud.

Lennufirmad pole lennukeeluga rahul

Rahvusvaheline Lennutranspordiliit (IATA) kritiseeris reedel Euroopa Liidu keeldu Valgevene õhuruumis lendamisele ja nimetas seda lennuohutuse politiseerimiseks.

"Lennuohutust ei tohi kunagi politiseerida," ütles IATA juht Willie Walsh avalduses.

"Euroopa lennukitel Valgevene õhuruumis ohutusdirektiiviga lendamise keelamine on lennuohutuse politiseerimine," lausus ta ning nimetas seda tagurlikuks ja pettumust valmistavaks arenguks.

Euroopa lennuohutusamet (EASA) hoiatas algul lennufirmasid Valgevene õhuruumis lendamise eest, kuid kolmapäeval kehtestati ametlik keeld.

IATA, mis on Ryanairi Ateena-Vilnius lennu maanduma sundimise hukka mõistnud, kutsus EASA-t määrusest loobuma.

"Kaks valet ei anna õiget. Poliitika ei peaks sekkuma lennutegevuse turvalisusesse ja poliitikud ei tohiks kunagi kasutada lennuohutust kattevarjuna poliitiliste või diplomaatiliste eesmärkide täitmisele," ütles Walsh.

IATA teatel peaksid lennufirmad riskianalüüsi järel ise otsustama, kas Valgevene õhuruumi kasutada või mitte.

IATA esindab 290 lennufirmat, mis moodustavad neli viiendikku maailma lennuliiklusest.

EASA teatas reedel, et ohutusdirektiivi eesmärk "on vähendada võimalikku riski reisijatele ja meeskondadele, mis võib kaasneda tegutsemisega selles õhuruumis".

Ametkond möönis, et otsus võib tähendada lennufirmadele lisakulusid ja lisatööd, kuid ohutus on EASA tegevuse üks peamisi eesmärke.

Toimetaja: Merili Nael

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: