Hiina fond investeerib Tallinna-Helsingi tunnelisse 15 miljardit eurot
Hiina fond Touchstone Capital Partners on valmis investeerima Peter Vesterbacka veetavasse Tallinn-Helsingi tunneli projekti 15 miljardit eurot, teatas Soome leht Helsingin Sanomat reedel.
Touchstone ja tunnelit arendav FinEst Bay Area sõlmisid neljapäeval 15 miljardi euro suuruse vastastikuste kavatsuste leppe ning teevad selle üksikasjad selgeks järgmise poole aasta jooksul, kirjutas leht.
Touchstone jääb arendusfirmas vähemusosanikuks ning enamusosalus püsib Soomes.
Kolmandik rahast saab olema Touchstone'i omakapitaliinvesteering ja kaks kolmandikku võetakse laenuna. Fond kavatseb kasutada tunneli rahastamiseks Hiina taristuprojekti "üks vöönd, üks tee".
Hiina fondiga loodi ka finantseerimisstruktuur, mis lubab teistel investeerijatel tunneliprojektiga liituda. Mida suuremaks kasvab teiste investorite osalus, seda väiksemaks jääb Touchstone'i osalus, lisas Sanomat.
FinEst Bay Area üks asutajatest Kustaa Valtonen rõhutas, et nüüd sõlmitud "leping ei tähenda seda, et järgmise aasta algul kukub meie kontole 15 miljardit eurot. Raha kogutakse siis, kui seda läheb vaja."
Valtoneni sõnul on ta nüüd allkirjastatud leppega väga rahul. "Touchstone'il on palju kogemusi selliste suurte erataristuhangete rahastamises," lausus ta.
"Meie eesmärk on saada juurde ka Euroopa, Põhjamaade ja Soome omakapitali investeeringuid nüüd kokku lepitud rahastuse täienduseks. Soovime projektile jätkusuutlikku ja igakülgselt tasakaalustatud rahastuslahendust," ütles Valtonen pressiteate vahendusel.
Projektiga seotud poliitilisi otsuseid Soomes ja Eestis jälgivad ka projekti rahastajad. Rahastuse seisukohalt on tähtis, et arvesse võetaks majandust, keskkonda ja turvalisust mõjutavad asjaolud. Seda on võimalik tagada, uurides kõiki trassialternatiive näiteks regiooni planeeringus.
Touchstone Capital Partnersi juhatuse esimees Kenny Songi sõnul on tegemist ambitsioonika projektiga, milles on fondil hea meel osaleda. "Tunnel moodustab Helsingi ja Tallinna regioonidest ühtse metropoli, millel on hea võimalus areneda Aasia ja Euroopa ühendavaks keskuseks," ütles Touchstone Capital Partnersi juhatuse esimees Kenny Song.
Touchstone on viimase 15 aasta jooksul osalenud mitmetes kinnisvara- ja taristuarendustes Aasias, Austraalias ning Põhja- ja Lõuna-Ameerikas.
FinEst Bay Area teine asutaja Peter Vesterbacka ütles detsembris, et tunnel läheb eeldatavasti maksma 15–16 miljardit eurot.
"Üks vöönd, üks tee" - Hiina ambitsioonikas siiditee projekt
Tunneli rahastamiseks loodetakse muu hulgas kasutada Hiina taristuprojekti "Üks vöönd, üks tee" raha. See on Hiina juhtkonna ambitsioonikas uue siiditee projekt, mis peaks toetama Hiina kasvavat mõju maailmamajanduses ja tagama paremad transpordiühendused, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Hiinlaste rahaga arendatakse kuut nn koridori või ühendust: Mongoolia ja Venemaa koridor, Lähis-Ida, Kesk-Aasia koridori, Pakistani koridor, India ja Bangladeshiga seotud koridor.
Eesti suunas hakkab kulgema Uus-Euraasia ühendus, mis selgitab ka seda, kuidas Hiina raha võiks jõuda meie piirkonda.
Mitmed eksperdid on täna märku andnud, et Euroopa Liit ei saa lubada hiinlaste liigset kohalolekut. Euroopa Komisjon rakendab aprillist välisinvesteeringute taustauuringute uusi reegleid, et kaitsta Euroopa huve ja strateeglisi sektoreid.
Hiina initsiatiivi esindab Euraasias ka siiditee merel.
Hiina taristuprojektiga hõlmatud alal elab 65 protsenti maailma rahvastikust, see on seotud 40 protendiga globaalsest koguproduktist ja kahe kolmandikuga energiaressurssidest.
Hiina välisminister Wang Yi avaldas lootust, et projektidesse kaasatakse üha rohkem riike.
"Hiina leiab uuendusmeelsuses ühise keele kõigi patneritega, pidades põhjalikult nõu, arvestades ühiseid panuseid ja saadavat kasu. Seistakse avatuse, läbipaistvuse ning kaasatuse eest ning seistakse rohelise ja kestliku arengu eest. Hiina töötab selle nimel, et koordineerida partnerriikidega arengustrateegiaid," rääkis minister.
Toimetaja: Urmet Kook
Allikas: STT, Helsingin Sanomat, BNS